Osams med familjen
01.08.2016
Hej! Vad ska man göra om man verkligen inte orkar med sin familj längre och man vill flytta? De är verkligen så att jag inte kommer överens med varken mamma och speciellt inte pappa eller mina syskon. Men det är bara de att vi år så olika, jag är väldigt sarkastik men det är inte dom, jag gillar att planera och när jag planerar att jag ska göra nåt med mina kompisar och min familja ska göra nåt exakt då och jag säger att jag inte måste med, blir min pappa jätte arg på mig. Dom tror att ja inte vill spendera tid med dem, men jag vet aldrig om jag faktiskt vill, alla i min familj är "on edge" hela tiden och min pappa brukar ta mig i håret om jag är "uppkäftig" och säger att "fast du är _år är du endå inte för gammal". Jag är verkligen trött på detta, han hatar på allt jag gör och säger att det är fel, så fort jag klagar lite så skickar han mig till mitt rum eller säger en massa saker åt mig. Jag ville också börja äta nyttigare(inte äta skräpmat så ofta), men hade ingen som stöttade mig. Så när dom for efter mc donalds tvingade min pappa att ta mc donalds eller att inte äta något alls.... Så som ni märker är det väl min pappa som är det största problemet för mig. Finns det något jag kan göra för att försöka få alla att komma överens eller nåt? (Har en massa annat at lägga till men tror jag lämnar det såhär)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.08.2016
Hej, ni verkar ha kommit ordentligt på kant med din pappa. Jag tror du borde ta ett snack med honom, kanske din mamma också borde vara med. Nu skriver du inte om dina syskon är äldre eller yngre än du, men kanske är det så att du är äldst. Det kan vara svårt för föräldrar att märka att deras barn börjar vara stora och behöver få ett annat bemötande än då de var yngre. Han har säkert inte märkt att du inte är 5 år och i trotsåldern mera :/
Det brukar alltid finnas två sidor av saker, alltså som de brukar säga så är det aldrig ens fel då två bråkar. Så med det menar jag att det kanske inte är bara din pappas fel allt heller, men det är klart att det känns så för dig. Ni behöver gå genom nya regler om tex när du bör vara med familjen och när det är ok att du far på eget. Jag vet eftersom jag själv för något år sen varit i samma situation att det känns lite jobbigt att ens barn plötsligt är stora och man inte kan tvinga dem med på allt som man förr kunde göra. Som ex det är helt ok för en ungdom i din ålder att inte komma med till villan en helg utan vara kvar hemma med kompisar. Förutsatt, att det inte ordnas århundradets fest hemma hos er då du är ensam hemma. Du måste också visa att du är mogen att få lite friare tyglar och ett visst ansvar. Frihet under ansvar heter det väl så där fint :)
Sen vet jag ju inte hur din familjs situation ser ut sådär annars. Det kan ju hända att din pappa har det jobbigt på jobbet eller på annat sätt inte riktigt trivs med vissa saker i livet så som de är, och då blir han mera lättretlig och du tycker att det går ut över dig. Det kanske det gör också men ibland måste man ha överseende om det finns andra jobbiga saker i bakgrunden som tar energi och som gör att nån är på dåligare humör än den annars skulle vara.
För att reda ut allt sånt här så skulle det vara bra att ni fick prata ut ordentligt. Jag vet att det inte är lätt att ta upp såna jobbiga saker. Och det är så viktigt att ingen börjar ropa och skrika till någon annan för då far alltihopa. Ett alternativ skulle kunna vara att du skriver ett brev till dina föräldrar där du lugnt och sakligt berätta om hur du känner det och hur du skulle önska att ni kunde ha det (obs kom ihåg att både ge och ta här). Det kan vara lättare att skriva om sina tankar och känslor istället för att stå f2f och säga dem. Man jagar så lätt upp sig och börjar ropa och skrika till varandra.
Det kan hända att hela familjen borde vara med på ett samtal, mycket möjligt är det flera än du som känner att de inte riktigt trivs som det är nu.
Jag hoppas att ni kan reda ut detta, men det kan ni säkert. Ni är ändå en familj i grunden och älskar varandra fast det inte märks så tydligt alla gånger.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna