Paino
03.11.2024
Moi. Oon tässä miettiny aika kauan et oonkohan ihan normaalipainonen. Oon siis 165cm ja 53kg. Tuntuu et kaikki muut on paljo laihempia ja mäki haluisin laihduttaa, mut en sit tiiä Persikka

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
11.11.2024
Hei!
Sinun painosi on nyt täysin hyvä ja normaali, vaikkakin olet painoindeksin alapäässä. Mikäli siis laihdut, olet alipainoinen. Se puolestaan ei ole yhtään hyväksi monestakaan syystä, mutta ei etenkään nyt, kun olet murrosiässä.
On tosi tavallista nähdä itsensä suurempana kuin onkaan. Et ole ajatustesi kanssa yksin, vaan useat ajattelevat samoin kuin sinä.
Joten mitä voisit tehdä itse voidaksesi paremmin?
Ensiksi voit aloittaa miettimällä, oletko kiltti ihminen. Arvaan, että sitä sinä kyllä olet. Mutta oletko kiltti jopa itsellesi? On tosi tärkeää olla myös itselleen armollinen!
Vältä siis vertaamasta itseäsi muihin.
Äläkä punnitse itseäsi. Älä. Se on täysin turhaa, usko pois! On normaalia, että paino voi vaihdella muutaman kilon päivässä. Myös kuukautiskierto vaikuttaa kehoon ja sen tuntemuksiin; kroppa voi tuntua ihan erilaiselta riippuen siitä, missä vaiheessa kuukautiskiertoa olet. Jos et punnitse itseäsi, tunnet olosi paremmaksi.
Mieti ketä seuraat sosiaalisessa mediassa. Ja muista myös aina, huolimatta siitä ketä tai mitä seuraat, ei sisältö/kuva useimmiten ole totta tai todenmukaista.
Suosittelen sinua seuraamaan jotain kehopositiivista tiliä. Ehdotukseni on @sundaymorningview instagramissa, löydät sen kautta jotakin mistä voisit pitää.
Ja sinä, sinä olet juuri sellainen kuin sinun kuuluu olla. Et todellakaan liian iso!!!
Terveisin Anna, ravintoterapeutti
Käännös ruotsista suomeksi: nuorisotiedottaja Stinke Itäniemi