18 år och gravid?
06.09.2014
Hej!
Jag är en 18 årig flcika som går omkring under dagarna och grubblar över vart jag ska ta vägen...
För dryga två veckor sen hade jag ett one night stand, utan kondom... (jag skäms, verkligen)
Knappa en vecka efter denna händelse fick jag plötsligt grym flytning, tjock och vit. Dessutom har mitt luktsinne ökat, jag får obehag av det lilla minsta.
Ikväll började det klia i underlivet, jag har en torr känsla där nere. Efter tredje symptomen fick jag panik, och där av skriver jag hit!
Ja vad har jag då gått omkring och grubblat på, tanken slog mig redan dagen efter samlaget. Kan jag vara gravid? Han kom förståss inte i mig tänkte jag, men sedan efter några symtomer läste jag om att man kan bli gravid av försatsen??!? = panik
Jag har sagt 100 tals gånger åt mig själv att det är 90% chans att jag inbillar mig! Men vad gör jag då om 10% stämmer.....
Viktigaste frågan är ju helt enkelt hur jag smidigast får tag i ett graviditets test?
Det är cirka 10 dagar till min mens borde komma, men destu mer dagar det går destu oroligare blir jag. Detta kan förstöra mitt liv - HJÄLP!
Tack för svaret!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.09.2014
Hej!
Äsch att du är så orolig nu ):
Det är helt omöjligt att säga huruvida du kan tänkas vara gravid eller inte ännu. Det är för tidigt att testa, eftersom ett graviditetstest bara kan visa korrekt resultat först när mensen är försenad. På vissa graviditetstestpaket står det att de ska visa rätt redan samma dag som man borde få mens, men det stämmer inte för alla graviditeter. Det här eftersom mängden speciellt graviditetshormon inte alltid hunnit bli tillräckligt hög än för att testet ska kunna känna av det och därför rekommenderar alltid barnmorskor att man ska vänta tills mensen är 7-10 dagar försenad innan man testar. Graviditetstest finns att köpas på apoteken för några euro, men också ofta i större varuhus (där i närheten av kondomerna mm). Man kan också gå till skolhälsovårdaren och be henne testa (hon använder samma sorts test som finns på apoteket/i varuhusen).
Men kanske det skulle löna sig istället att fara till HVC. Se, dels kan den tjocka vita flytningen tyda på att något annat inte står rätt till, tex en infektion eller en könssjukdom. Och dels så kan de ta graviditetstest via blodprov där. Sådana test är lite känsligare än sådana som testar mängden hormon i urinen. Men igen, troligen lönar det sig inte att graviditetstesta innan den dag du borde få mens. Men om flytningarna, den torra känslan och kliandet ännu är kvar, så ring HVC och be om ett labbtest åtminstone, för att vara säker på att du inte smittats med något/fått en infektion. Redan bara för svampinfektion borde man nog ha labbsvar/läkaruttalande att det faktiskt ÄR svampinfektion innan man börjar behandla det.
Håller tummarna! <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott