A-pill
20.03.2016
Hej
Jag undrar om jag behöver ta vanliga p-piller efter att jag tagit ett akuta- pille vid oskyddat samlag?
Eller räcker det med det akuta pillret?
Åsa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.03.2016
Hej.
Det skulle vara lättare att svara på din fråga om vi kunde tala ansikte mot ansikte, men eftersom det inte är ett alternativ så får vi göra så gott vi kan :)
Det jag undrar är alltså om du äter p-piller? Om du äter p-piller, och måste ta ett akut p-piller för att du t.ex. hade glömt dina p-piller nån dag så skall du naturligtvis fortsätta med dina p-piller som vanligt även efter att du har tagit akut p-pillret. Akut p-pillret röjer undan den akuta "krisen" liksom, men bara just för den specifika gången. Så om du har tänkt ha sex flera gånger och/eller tänkt fortsätta äta p-piller så måste du ju fortsätta ta dem.
Om du inte äter p-piller normalt såkan du ju överväga att börja. P-piller är trots allt skonsammare mot kroppen än akut p-piller och skyddar hela månaden, jämfört med att det akuta p-pillret bara kan tas en gång - och inte varje månad.
Så svaret är ja, du behöver fortsätta ta p-piller.
Kram
Tessi