Abort
14.02.2022
Hej! Min flickvän är gravid fastän vi använt kondom när vi haft sex, nåja, det är inte frågan, gjort är gjort... Min fråga är:
Hon vill göra abort och jag kommer stötta henne helt genom processen, jag anser att kvinnan har 100% rätt att bestämma över sin egen kropp, jag skulle gärna ha barnet, men det är inte jag som ska bära barnet i 9 månader och få alla krämpor och skit, därför stöttar jag henne då hon vill göra abort, även för att hon är minderårig och jag är myndig, så det är helt förståeligt.
Jag vill bara inte att hon ska må dåligt över detta beslut i framtiden, för hon älskar barn, och är så genomsnäll, så jag är mycket orolig att hon ska ångra detta beslut i framtiden och må jättedåligt, det jag oroar mig för är att hon tar ett förhastat beslut, för hon sa samtodigt vi fick positivt graviditetstest att hon vill göra abort.
Har ni tips på hur jag kan prata med henne om att hon ska tänka noggrant igenom detta innan, utan att hon tror att jag är emot att hon vill göra abort, för det är jag inte. Jag vill bara att hon ska vara helt säker på sitt beslut....

Ungdomsinformatör Kix svarar
Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
16.02.2022
Hej,
Det ända du kan göra är att du finns som ett stöd för henne, nu och sen! Det är som du säger, hennes beslut!
Det är självklart jätte jobbigt när båda vill och önskar olika.
Fortsätt prata med henne, fråga hur hon mår, men vänd aldrig diskussionen till något hon inte vill. Lyssna istället till henne om hon vill prata. Vill hon inte prata, så är det så. Beslutet är hennes, och det är som du säger, för dig att respektera och acceptera.
Kram!
Malin
P.S, Kix här! Om du själv börjar känna att du mår dåligt över det här så kanske du kunde hitta någon utomstående att prata med, gärna någon med tystnadsplikt så att du inte behöver hålla tillbaka med vad du säger om dina känslor angående aborten..? Om du studerar så kunde det här exempelvis vara en kurator. Ifall du vill vara riktigt anonym så kan du också chatta om det på Ärligt Talat-chatten, öppettider och mera info hittar du HÄR