Abort
16.01.2014
Hejsan! Jag vill först säga att ni är väldigt duktiga som svarar på ungdomars frågor och problem, stort cred till er!
Nu är det så att jag nyss har börjat få en stadig relation och börjat äta p-piller plus att vi använder kondom på det eftersom jag är rädd för att bli gravid, eller rättare sagt är jag rädd för att inte märka en graviditet före det är för sent för abort. Händer det ofta att folk märker att de är gravida efter v.12 och inte har möjlighet till abort? Detta skrämmer mig att få barn mot min vilja vilket gör att jag tar många graviditetstest vilket inte håller ihop min ekonomi.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
22.01.2014
Hej!
Först: TACK för berömmet! <3 :D
Voj vet du vännen, vi får många frågor hit till Decibel av tjejer som inte vågar lita på varken kondomer, p-piller, graviditetstest eller akut-p-piller :( Vi vet inte vad det är som är fel i samhället nu, om det är så att det finns för lite information att tillgå om hur de här sakerna fungerar, om det spridits alltför många skräckhistorier och myter om dem via nätet eller om det är ett tecken på de annars så osäkra tiderna? Blir unga tjejer allt mer rädda för att bli gravida? Kunde det kanske bero på att unga tjejer har allt större krav på sig själva att "lyckas med livet" och att en tonårsgraviditet då skulle sätta så många käppar i hjulet för framtidsdrömmarna? Gör det att det blir allt mer okej att ha sex på alla sätt och vis att man samtidigt känner att man tar allt fler risker? För alla kan ju inte vara kontrollfreaks som inte vågar släppa kontrollen över något alls?
Nå, oavsett, så förstår vi din oro. Det är ju dessutom ofta så med oroskänslor att de har en tendens att föröka sig snabbt och bli bara större och större, tills man inbillat sig precis alla worst case scenarious, hjärnan snurrar på i 120 om det och endast det och man helt hakat upp sig på ett orosmoment. Det här märker vi ofta på alla de frågor vi får av unga tjejer som är helt övertygade om att de är gravida - och till och med hittar symptom - fastän de i vissa fall inte ens haft sex! Men tankar är mäktiga och släpper man kontrollen (bondförnuftet, självkänslans övertygelse om att det nog blir bra hursomhaver osv) så rusar de nog iväg med en! På sätt och vis kanske man till och med kunde jämföra den här graviditetsnojan med olika fobier - rädslor som tar makten över ens liv.
Vännen. Du är fullkomligt skyddad genom att använda både p-piller och kondom. Vet du, egentligen behöver du inte alls använda kondomen ens, du är nog skyddad av p-pillren. Visst, ingen av de här två preventivmetoderna är bombsäker - det finns egentligen bara ett bombsäkert sätt och det är sterilisering. Båda ligger på en 97-98%. När det gäller p-pillren, så tar man dem rätt så blir ändå två av hundra tjejer gravida varje år. Men obs, då har de ju inte alls haft sex bara en gång per år, vilket gör att den riktiga sannolikheten ligger på promillenivå. De gånger p-pillren "svikit" så är det ofta egentligen minnet som svikit, alltså att de glömt att ta ett piller eller spytt upp det i krapulan eller liknande. Av kondomerna går ungefär 2 av 100 sönder, men då oftast pga raspande naglar, att man öppnat paketet med tänderna eller liknande. Men gör man det inte så sexiga men välfungerande "vattenballongtestet" på kondomerna efter sexet, alltså fyller dem med vatten från kranen för att se om de läcker, så märker man ju nog snabbt ifall man behöver ta ett akut-p-piller.
De allra allra flesta märker nog att de blivit gravida i god tid före det är för sent för abort enligt Finlands lagar. Det handlar - igen - om promille som inte skulle ha märkt att de är på smällen - ja ännu färre. Nu har jag inga siffror på det här, men vad jag förstått på en av barnmorskorna så händer det kanske en gång på 5 år här i Österbotten, så att hon hört om det iaf. Det är vanligare att någon kanske missar på en månad, alltså har haft någon sorts blödning i början av graviditeten och trodde att det var mensen som kom, men sedan har antingen nästa mens försvunnit eller så har de märkt andra symptom på graviditet.
Vet du vad vi skulle föreslå - förutom att jobba med dina orostankar och rädsla? Att du bytte preventivmetod till antingen hormonspiral eller p-stav. Numera sätter man nog in hormonspiral även åt kvinnor som inte fått barn (bara lite lättare att slippa förbi livmodermunnen när man genomgått förlossning) och det borde komma ut en ny hormonspiral på marknaden nu som är tänkt för unga kvinnor. Hormonspiralen är i princip lika säker som sterilisering - även här finns det skräckhistorier, men då handlar det i de allra flesta fall om kopparspiraler. Den ska sitta inne i hela 5 år och är bland de snällaste mot kroppen eftersom den verkar lokalt och därför inte behöver innehålla fullt så starka hormoner. De kostar nog en 150-170 e, men dels blir det mindre på sikt än vanliga p-piller och dels är ni ju faktiskt två om ansvaret för skyddet - kanske pojkvännen kunde betala hälften? "Nackdelen" med hormonspiralerna är att många tjejer inte har någon mens alls eller väldigt sporadiskt mens, så det hjälper ju på det sättet inte mot din noja. Då funkar däremot p-stav. Det är en liten platskapsel som med spruta förs in under huden på insidan av överarmen och så sitter den där och portionerar ut hormonerna. Den kan man alltså inte heller glömma och den kan inte försvinna någonstans.
Kanske det skulle löna sig att prata igen med hon som skrev ut p-pillren åt dig? Be henne förklara de andra preventivmedlen - av någon anledning fokuserar många bara på p-piller fastän det finns så många andra metoder (p-plåster, p-spruta, p-ring, minipiller osv osv). Kanske det finns en bättre metod för dig, något du kan lita mera på. För det är ju helt klart att varken du eller din plånbok mår bra av den här oron!
Stooooor kraaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena