Ägglossning och p-piller.
03.05.2020
Hej! Jag är 16 år och tar p-piller och vet inte när jag har ägglossning. Hur vet jag när ägglossningen inträffar? Har inte någon egentlig anledning till att veta när jag har ägglossning, vill ju inte bli gravid. Men det känns som något man ska veta ändå. Majskolv

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.05.2020
Hej,
Om du äter p-piller så har du antagligen ingen ägglossning alls eftersom kombinationen av hormoner i p-piller i normala fall förhindrar ägglossningen. Så det är inte alls konstigt om du inte känner av den.
Om man inte äter p-piller, eller om man äter mini-piller så kan man känna av ägglossningen som ömhet i magen/korsryggen undefär mitt i en menscykel. Men många känner inte alls av den ändå.
Äter du dina piller som du borde alla dagar så behöver du inte oroa dig över att bli gravid.
Kram
Tessi