Akut
21.12.2014
Nu är det AKUT!!!!!!
Igår var jag på en fest och jag hade samlag med en kille kanske kl 12 på natten eller ngt, och han fick spärma in i mig för kondomen hade "gnidit bort" utan att vi märkte det. Och det är 100% säkert att jag fick spärma in i mig :( och nu är det så att jag har bantat jätte jätte kraftigt i flera månader och har inte haft mens kanke på 4 månader eller ngt. Så är det större chans att jag blir gravid nu eller???? Eller blir jag inte gravid alls? Snälla hjälp mig jag vet inte vad jag ska göra! Jag skulle säkert måste ta akut p piller men apoteket var stängt idag och jg har heller inga pengar... Jag kan absolut inte berätta för mina föreldrar om den här saken! Så snälla hjälp mig :'((((((( Akut
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.12.2014
Hejsan, en av våra nya experter ska svara på din fråga så fort hon bara hinner. Det är ju jätte svårt att säga om eller när du har nån ägglossning om du alls har pga att din mens inte kommer som den ska. Jag misstänker att ditt bantande är en annan sak som vi borde ta upp här, det låter inte alls bra att du inte haft mens på flera månader. När skolan börjar igen ska du gå till skolhälsovårdaren med detta, lova det.
Jag återkommer med mera så fort jag får det. Hon sa att hon svarar ännu idag eller senast imorgon.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna
Blir nog bra det här, vi håller tummarna för att du inte hade ägglossning och så väntar vi vad vår expert svarar. Oberoenda av hur det går så finns vi här och hjälper och stödjer dig hur du ska göra, kom ihåg det <3 <3 <3
Hejsan,
Om du inte haft mens på flera månader är risken att du blivit gravid liten, den är alltså mindre än om du hade haft mens hela tiden. För att du ska bli gravid krävs att du har haft ägglossning och detta sker i mitten på menstruationscykeln. Även om man försöker bli gravid är det svårt att bli det eftersom det är en hel del som ska spela in just då för att kvinnan ska bli gravid.
Det finns lite olika graviditetstester, en del är så känsliga att man kan testa 4 dagar innan man skulle ha fått mens men de flesta testar man samma dag man skulle ha fått mens. Eftersom du inte haft mens på länge är det svårt att veta vilken dag du ska testa dig på så om du vill kolla om du blivit gravid kan du göra det tidigast två veckor efter att du hade det här samlaget då killen kom in i dig i misstag. Och vill du vara på den säkra sidan så väntar du tre veckor innan du testar, eller helt enkelt gör två test. Testen kan du antingen köpa på apotek, köpa på nätet eller göra helt gratis på ditt HVC och då behöver du en remiss. Remissen får du genom att ringa till ditt HVC och be om en. Testa helst på morgonurin, men det går förstås också på andra tider på dygnet.
Det är absolut inte bra att banta så att mensen försvinner! Om du behöver gå ner i vikt så ta det i lugn takt istället, kroppen mår dåligt av att vrålbanta och om du mist din mens så är det riktigt illa! En vettig viktminskning, om du behöver gå ner i vikt, är absolut den bästa vägen att gå ner. Du kan få hjälp av t ex din skolhälsovårdare för att få hjälp och stöd för att gå ner i vikt och samtidigt må bra.
Hälsar Diana