Akut
16.02.2015
Hej, min flickvän runkade av mejj men ja kom aldrig utan bara lite försats sen så la jag finger i hennes fitta och ja tror att ja inte hade nå försats på handen men är inte säker ska jag vara orolig för graviditet.

Ungdomsinformatören Sanna svarar
19.02.2015
Hejsan, som vi har skrivit tidigare så kan det finnas spermier även i försatsen. Men spermier överlever inte i den kalla luften på ett finger utan ska komma från penis in i slidan direkt för att man ska kunna bli gravid. Så risken borde vara minimal att din flickvän har blvit gravid av detta. Men som sagt var, risken finns. För att vara helt säkra så kan ni göra ett graviditetstest ungefär då hon borde få sin nästa mens. Det är bäst att ta på morgonurinen som är mera koncentrerad.
I fortsättningen för att undvika att ni ska ligga sömnlösa över sånt här så skulle jag rekommendera någon form av preventivmedel, läs mera om vad som finns HÄR. Kondomen skyddar ju både mot graviditet men också mot olika könssjukdomar. P-piller passar om man har en fast partner och vet att ingendera har några könssjukdomar.
En av våra hälsovårdare kollar ännu svaret och sätter till om jag har bort något, så kolla igen efter någon dag.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna