Akut P-pill????
16.06.2014
hej, jag hade oskyddat sex med min pojkvän och han sprutade i mig, tog akut p-pill vid kl 11 idag på morgonen och gick på toa "nummer2" vid 18.30
måste jag ta en till akut p-pill? de va inte diarrén men inte heller jätte "fast". borde jag ta en till för säkerhets skull? Malin

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
17.06.2014
Hej Malin!
Nej, du behöver inte ta ett akut-p-piller till, det hann nog garanterat smältas och tas upp av kroppen innan du gjorde Nr 2. Nu är det tyvärr bara att vänta tre veckor och sedan ta ett graviditetstest. Eftersom akut-p-piller ofta kan strula till menscykeln och eftersom man kan ha en blödning några dagar efter att man tog akut-p-pillren, så är det svårt att veta när mensen riktigt borde komma utan att räkna ut det ungefär på basen av förra mensen. Därför ska man alltså alltid ta ett graviditetstest tre veckor efter det oskyddade samlaget och akut-p-pillren. Så tyvärr är det bara att vänta nu. Vi förstår precis hur jobbigt det är, men du har gjort allt du kunnat för att i efterhand förhindra en graviditet.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och Storasyster/sommarjobbaren Angelica