Akut p pillar
14.06.2015
Hej
Jag har haft oskyddad sex för två veckor sen, jag tog dagen efter akut piller och jag ska ta gravidet test under nästa eller näst vecka men det som har hänt är att medan vi hade sex under den här veckan sprack kondomen och tänkte igen ta akut piller men kommer det påverka på något sett den förra. jhj

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
16.06.2015
Hejsan Jhj! Alltså ifall du inte har haft någon mens emellan då här 2 tillfällena så behöver du inte ta akut-piller igen. Akut-pillret förhindrar ju ägglossningen. Så det akut-pillret funkkar ju liksom då ännu.
Men ifall du har haft en mens emellan behöver du ta nytt akut-piller ifall det ännu är inom 72 timmar (3 dygn).
Graviditetstestet ska du ta precis som du planerat. Det är rekommenderat att ta graviditetstest 3-4 veckor efteråt och ifall mensen blir mer än 5 dagar sen.
Kanske det skulle vara läge för er att fundera på ett hormonellt preventivmedel såsom p-piller, p-ring eller spiral? På så vis skulle ni slippa den här oron i framtiden. Jag rekommenderar hormonella preventivmedel till ungdomar som är i ett fast förhållande som de vill satsa på. Jag rekommenderar också att båda parter testar sig för könssjukdomar före - för att undvika otrevliga överraskningar från tidigare förhållanden. Läs gärna mera om preventivmedel här. Det finns mera att välja på i vänstra spalten.
Jag håller tummarna! Med vänlig hälsning,  Annika   barnmorska - hälsovårdare