Akut p piller
17.08.2016
Hej Decibel!
Jag är i bevhov av ett relativt snabbt svar! Jag och min pojkvän hade oskyddat sex idag ca 12 tiden, då hände det som inte fick hända, han kom, men dock inte inuti mej utan direkt efter att han dragit ut den... Men ändå fanns det sperma på min slida som jag förståss i all panik tvättade bort..
Jag tog ett akut p piller 1 timme efteråt för att vara på den säkra sidan, men nu i efterhand när jag har läst om akut p piller blir jag orolig.. Jag borde ha haft min ägglossning för två dagar sedan och på vissa sidor står det att akut p piller inte funkar efter ägglossningen utan endast före, för att förskjuta upp ägglossningen.. Stämmer detta? För ifall det inte funkar kan det ändå finnas en chans att jag blir gravid? Och hur är det med mensen efteråt och mellanblödningar?
Tacksam för ett så snabbt svar som möjligt!
Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.08.2016
Hej.
Det är precis som du skriver. Akut p-pillret funkar så att det skjuter upp ägglossningen, så om ägglossningen redan har inträffat så är det inte så mycket man kan göra. Det är ALLTID en risk att ha oskyddat sex, för som du vet så är det ju inte bara utlösningen som är "riskabel" utan också försatsen, och den kan killen omöjligt kontrollera eller ens känna av själv. Så oavsett om han kom i dig eller inte så skall ni inte ha oskyddat sex. Det kan omöjligt komma som en nyhet för er att avbrutet samlag inte är en pålitlig preventivmetod.
Så det att han kom utanför dig, och att du kanske fick sperma PÅ din slida är inte så oroväckande, sannolikheten att spermierna skulle orka simma in och ta sig fram till ägget är ganska liten. Och sannolikheten att bli gravid genom försatsen är inte heller jättestor - men den finns. Det kan trots allt finnas några tusen pigga och glada spermier i försatsen, det kan jag inte förneka. D
et är mer sannolikt att du inte är gravid än att du är det, men det är kanske onödigt att i fortsättningen leka med dessa odds?
Som du säkert har läst så är det vanligt med mellanblödningar då man har tagit akut p-piller, och det är vanligt att mensen blir lite krånglig, d.v.s. att den antingen är för tidig eller för sen efteråt. Så försök att hålla dig lugn även om den inte kommer då den borde. Jag tycker att du skall testa dig om det skulle visa sig att mensen kommer blir mer än en vecka sen. Ett test kan du antingen köpa i butiken eller på apoteket, eller också kan du be din skohälsovårdare lägga en remiss till dig. Jag tycker också att du skall ta dig en ordentlig funderare över vilket preventivmedel som skulle vara det rätta för er i fortsättningen, för att undvika denna sorts ångest.
Det vi kan göra nu är att hålla tummarna att din ägglossning skedde då den borde ha gjort det, för förutsatt att ni inte hade oskyddat sex även före den så borde ägget vid detta samlag ha varit för gammalt och ha hunnit för långt för att hinna befruktas av de spermier som kan ha irrat sig upp. Så jag tror inte att du är gravid, men det är tyvärr inte någonting jag kan påverka. Men jag håller tummarna och skulle det vara så att du ÄR gravid så skriver du in pånytt så funderar vi vidare, ok?
Många kramar
Tessi