Akut p-piller
24.02.2014
Hej, jag hade sex i lördags natt och tog ett akut p-piller idag. Jag tog mitt akuta p-piller 14:40 och bajsade klockan 15:00 ungefär. Nu kom jag hem från träning och hade ont i magen vilket gjorde att jag fick diarré. Så är pillret försvunnet nu om jag fick diarré ungefär 19:20 och tog pillret 14:40?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.02.2014
Hej!
Det borde nog vara lugnt, akut-p-pillret borde nog ha smultit och tagits upp av kroppen vid det laget. Angående p-piller så brukar man tala om en gräns på 4 timmar, och eftersom akut-p-pillren innehåller motsvarande hormoner, bara mycket starkare, så borde samma regel för matsmältningssystemet gälla för dem. Pillret har nog gjort så gott det kunnat.
Men obs! Allt det här vet du säkert redan, men vi repeterar för säkerhets skull: Akut-p-piller är inte bombsäkra! Hinner man ta dem inom 24 timmar efter oskyddat sex, så skyddar de ungefär till 95% mot graviditet, inom 48 timmar bara 85% och efter tre dygn är det onödigt att ta dem, de hinner inte ha någon effekt då. De försöker göra dels så att man inte ska få ägglossning just då och dels så att ägget ska ha svårare att fastna på livmoderväggen för att börja växa. Men det lyckas alltså inte alltid. Men bättre än ingenting i alla fall. Man ska inte heller ta akut-p-piller med mindre än 6 månaders mellanrum, eftersom det påstås att de förlorar sin verkan ju fler gånger man tagit dem. Plus att de strular till menscykeln. Det är starka hormoner det är frågan om, så de utgör en ganska stor påfrestning på kroppen. Absolut inget bra preventivmedel alltså, bara att använda i nödfall. Har du ett mera stadigt sexförhållande, så lönar det sig nog att fundera på något mera långsiktigt preventivmedel, annars gäller det nog att se till att ha en kondom eller tre med i väskan ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott