Akut P-piller
11.05.2015
Hej! Jag tog ett dagen efter piller för ca 1 månad sedan,och fick ett par mellanblödningar med ca en veckas mellanrum, men sedan kom inte mensen som den skulle. Har testat 2 negativa graviditetstest;det första dagen efter beräknad mens och det andra 2 veckor efteråt. Borde jag oroa mig för att vara gravid? Jag har inga symtom på att vara gravid men har fortfarande inte fått min mens efter 2 veckors försening. Tacksam för svar! Förvirrad

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
13.05.2015
Hejsan Förvirrad! Din mens är nog också lite förvirrad, precis som du... :) Högst antagligen har mellanblödningarna lite råddat bort slemhinneåterväxten i din livmoder. Därför stämmer inte nu din mensperiod. Fint att du har gjort graviditetstest - fortsätt att testa ifall din mens nu inte skulle dyka upp inom 1-2 veckor. Annars är det väl bara att vänta...
Ifall du är i ett fast förhållande som ni tänker satsa på - är det kanske läge att satsa på ett hormonellt preventivmedel? Så behöver du inte hamla i den här situationen igen...
Med vänlig hälsning,  Annika        barnmorska - hälsovårdare