akut p-piller
23.05.2015
Jag tog ett akut p-piller dagen efter jag och min pojkvän hade sex och kondomen sprack utan att vi märkte det. Som jag räknade ut skulle min ägglossning vara dagen efter jag tog pillret. Vi hade alltså sex en tisdag, jag tog pillret på onsdagen och på torsdagen skulle jag ha ägglossning. Jag har nu drabbats av mensvärkar och en tryckande/stickande känsla i livmodern kan det vara ett tecken på graviditet eller att mensen kommer?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.05.2015
Hejsan! Fint att du tog akut-pillret i tid! Akut-pillret förhindrar din ägglossning. Akut-pillret kan lite rådda bort dina egna hormoner. Efter akut-piller kan man få magknip och huvudvärk som biverkningar. Jag gissar att din mens är på kommande. Det rekommenderas att man tar ett graviditetstest ungefär 3 veckor efter akut-pillret. Det rekommenderar jag också åt dej.
Kanske det också skulle vara läge att fundera på hormonellt preventivmedel såsom p-piller eller spiral ifall ni är i ett fast förhållande som ni vill satsa på? Jag rekommenderar alla att testa sig för könssjukdomar innan man börjar använda hormonella preventivmedel och överger kondomen. Fundera på saken. Det skulle ju i bästa fall göra att ni aldrig behöver uppleva den här oron igen...
Med vänlig hälsning, Annika        barnmorska - hälsovårdare