Akut p piller biverkningar
30.09.2014
Hej, tog ett akut p piller för nästan 2 och en halv vecka sen, fick ont i magen efter några dagar och ökade flytningar. Sen var det som att de "gick över" efter en vecka men kom tillbaka två dagar senare. Är detta normalt eller nånting man bör kolla upp? SJ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2014
Hej.
Jag tror att det är en alldeles normal reaktion. Akut p-pillren innehåller ju förhållandevis mycket hormoner och kan ställa till det med menstruationscykeln för en tid framöver, med t.ex. oregelbunden eller utebliven mens som följd. Mitt råd är att helt enkelt följa med situationen och vara noggrann med att använda t.ex. kondom eller annat preventivmedel så att du inte behöver bekymra dig över en eventuell graviditet. (det blir alltid ännu besvärligare att gå omkring och grubbla över att mensen är sen då man inte vet om det beror på att man tagit akut p-piller eller att man haft oskyddat sex.)
Om inte din mens kommer inom en månad är det bra om du tar ett test bara för att vara säker, men det är som sagt inte ovanligt att mensen blir lite råddig av akut p-pillren och det behöver inte betyda att någonting är fel.
Hälsningar
Tessi