Akut p-piller... orolig
20.06.2018
Hej!
Jag är väldigt orolig när min mens inte fungerar som den ska, fast mitt förnuft egentligen säger att jag inte borde vara så orolig.
Jag hade oskyddat sex i mitten av april, men han kom aldrig i mig (var inte speciellt nära heller, vi avslutade på andra vägar). Var ändå orolig, så jag tog ett dagen efter piller nästa dag. En vecka efter det fick jag en blödning, som varade i 3-4 dagar och inte var jättekraftig (men ändå nog för att vara min vanliga mens? och inte en biverkning av pillret?). Blödde igen kring 20 maj, denna gång kraftigt med mensvärk, klumpar och hela faderullan, varade i kring en vecka.
Tyckte det var frid och fröjd men nu är min mens snart en vecka sen och jag börjar bli orolig! Hetsar upp mig när jag läser på nätet om sådana som har haft blödningar trots att de varit gravida, och sådana som har blivit gravida trots att killen inte kom i dom. Vet att enda sättet att veta är att ta ett test (detta är väl främst ett sätt för mig att söka någon som kan lugna mig), men det känns onödigt/jobbigt när jag ändå fått min mens minst en gång. Vill vänta in den, men nojar samtidigt över extremscenariot att jag vore gravid!
Vet att pillren förstör cykeln ganska mycket, min sena mens beror högst antagligen på det? Min cykel har varierat lite under senare tid men ändå hållit sig i det kortare laget (23-25 dagar).
Hur skulle man gå till väga om man faktiskt skulle vara gravid och det är relativt otänkbart att behålla barnet?
Inser att jag borde skaffa stabilt preventivmedel trots att jag inte är särskilt sexuellt aktiv, för oplanerade stunder. Använder vanligtvis kondom men tänkte om p-piller är en bra start? Det kanske reder upp min lite ostabila menscykel också? Fertil tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.06.2018
Hej.
Ja, jag kan förstå att du oroar dig, även om jag inte tror att det finns någon anledning till det. Ja - det är möjligt att bli gravid fast killen inte kommer i en, men du gjorde ju det du kunde för att förhindra det. Och jag tror precis som du att din sena mens beror på att akut p-pillret har rört till det med din mens, så jag tycker inte att du skall jaga upp dig så mycket över det.
P-piller har många fördelar, bland annat gör de oftast mensen mer regelbunden vilket ju är skönt. Men det du ju ändå måste komma ihåg är att skydda dig med kondom om du inte är helt 100% säker på att din partner är frisk. Men sådär i största allmänhet så tycker jag att p-piller her mer fördelar än nackdelar även om man inte primärt använder dem som prevention. Oftast minskar också blödningarna och mensvärken.
Jag tycker att du skall testa dig, så vet du att du inte är gravid och slipper fundera mer på det. Att bli gravid då det är oönskat är ju alltid en kris, det finns mycket tankar och känslor som man kan behöva diskutera med någon. Men om du VET att du inte kan behålla barnet (d.v.s. för tillfället inte erbjuda det föräldraskap eller den trygghet som du vet att ett barn förtjänar) så tycker jag inte heller att det är någonting du behöver gå omkring och känna skuld över. Barn är helt fantastiska, och jag unnar alla som vill ha barn att få det - men det spelar stor roll i vilket skede av livet det händer, och idag har vi trots allt möjlighet att välja själva, och man behöver inte gå omkring och känna skuld av principskäl om man vet att beslutet är det bästa för alla inblandade. Jag hoppas att du förstår hur jag menar.
Så OM du skulle vara gravid så tycker jag att du skall kontakta din preventivrådgivning/mödrarådgivning/familjeplanering och diskutera med dem. Det brukar ofast finnas någon där som man kan boka tid till för att diskutera de olika alternativen som finns, och om du är säker på att det lutar mot abort så kan barnmorskan hjälpa dig vidare med att lägga de remisser som behövs för lab. prover (graviditetstest och klamydia) och boka tid till en läkare som skriver remissen till sjukhuset. Förhoppningsvis har du en god vän som kan följa med dig och finnas där för dig under det dygnet. Själva aborten görs sannolikt med mediciner och du behöver inte stanna på sjukhuset, men oftast måste man ha en person med sig som kan "övervaka" en ifall att någonting oväntat skulle hända.
Så jag föreslår följande: testa dig, och ta det därifrån. Oavsett om du är gravid eller inte så kan du ringa till preventivrådgivningen för att boka en tid, då kan ni fundera över de olika preventivmedel som finns och hitta ett som passar dig.
Det ordnar sig <3
Kram
Tessi