Akut piller
18.06.2015
Hej! Jag hade sex för första gången igår med min kille, vi skyddade inte oss så jag blev orolig men tog ett akut piller direkt på
Morgonen dagen efter, hur gör man med mensen? När ska den komma och när kan jag sluta att oroa mig?
Med vänlig hälsning,/ rädd tjej Första gången

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
23.06.2015
Hejsan! Bra att du tog akut-pillret i tid. Men använd preventivmedel såsom kondom eller p-piller eller p-ring i fortsättningen! Det är inte bra för kroppen att styra upp den med akut-piller. Akut-pillerna är en nödlösning. Du kan läsa mera om kondom här, och om hormonella preventivmedel här. Det finns mera att välja mera på i vänstra spalten.
Akut-pillret förhindrar ägglossningen. Vilket då i sin tur gör att man inte kan bli gravid eftersom ägglossningen inte sker. Därför är akut-pillret också säkrare ju närmare man tar det efter samlaget. Sen kan akut-pillret lite störa de egna hormonerna. Man kan få mensen tidigare än man räknat med men ofta kommer mensen senare än vad man räknat med. Därför rekommenderas det att man gör graviditetstest ungefär 3 veckor efter akut-pillret. Gör ditt test! Du kan sluta oroa dej när du har haft negativa test (ifall mensen dröjer rekommenderas det att man testar 1-2 ggr/vecka) och mensen din kommit igen.
Det här var då en lärdom i livet. Var rädd om dej och utsätt dej inte för fler risker. Sköt om preventivmedlet innan ni har sex igen!
Med vänlig hälsning,   Annika      barnmorska - hälsovårdare