Akuta p-piller!
25.06.2018
Hejsan! Jag började fundera på bieffekter av akuta p-piller, det är nämligen så att jag tog ett idag och jag undrar om man kan få rikligare flytningar i samband med att ha tagit pillret? Flytningarna är väldigt vattniga och helt genomskinliga. Jag hade även mensvärk som följd av pillret, antar att det är av det ialafall.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2018
Hej!
De skulle vara lättare att ge dig ett tillförlitligt svar om jag visste när du hade din senaste mens, hur lång din menscykel brukar vara och om din mens brukar vara regelbunden. Att flytningarna är rikligare, vattniga och genomskinliga kan vara ett tecken på ägglossning (vilket skulle vara olägligt med tanke på att du har haft oskyddat sex).
Men med tanke på att du har haft oskyddat sex så har du nu gjort det du ha kunnat för att undvika att bli gravid. Magvärken och flytningarna kan också vara en bieffekt av pillret. De ända du egentligen kan göra nu är att vänta. Du skall komma ihåg att dagen efter piller ofta gör mensen oregelbunden så bli inte orolig om den inte dyker upp när den borde göra de. Efter att man har tagit dagen efter piller är det alltid bra att testa sig för graviditet ca 3 veckor efter man tagit pillret.
Kram, Tessi