Aldrig haft sex osv
23.07.2015
Hejsan!
Nu är det såhär att jag har inte haft min mens på fleera månader vågar inte ha sex pga att jag inte haft min mens på fleera månader och då e ja lixom rädd att bli gravid för när jag inte fått någon mens på länge så vet ja ju int sen om jag är det om ni förstår vad jag menar? (och självklart används kondom då), men ifall det skulle rååka hända!
Och sen en till sak så e jag rädd för att få någon könssjukdom. Det e dom ända sakerna som gör så att jag inte vågar ha sex annars skulle ja. Å jaa ja vet att kondom skyddar bäst men man kan int vara säker! Oroligtjej

Ungdomsinformatören Jenny svarar
27.07.2015
Hej oroligtjej!
Du skriver att du är osäker på att ha sex av i synnerhet två orsaker, att du inte har haft mens och är rädd för att bli gravid och för att du är rädd av att smittas av en könssjukdom. För det första så behöver du inte ha sex om det inte känns bra  -om man har en endaste orsak som gör att man tvekar, är det bäst att vänta. Jag började nu undra lite varför du inte har haft mens, kanske den inte har börjat ordenligt ännu (att du har fått den ganska nyss?) och har en längre paus därför eller så beror det på något annat. Det vet du bäst själv, men om mensen inte börjar synnas till av andra orsaker kan det vara bra att prata med en hälsovårdare, okej? Ibland kan nog mensen hoppa lite av helt naturliga skäl, men om du vet av dig att den dröjer för länge, så är det bäst att prata med en sakkunnig.
En enda gång räcker för att man skall kunna bli gravid eller smittas, så det är nog bra att du tar hänsyn till de sakerna. Sen då du har en sådan partner som du kan lita på till 100 %, känner du dig nog mycket tryggare med att ha sex. Före första gången kan båda testa sig för den andres skull (också egen) och sen då ni är färdiga för samlag, kan ni börja med att prata om preventivet. Du kan kontakta din skolhälsovårdare/eller annan och prata om vilka alternativ som finns och vad som är bäst för dig/er. (Kondomen är dock det enda preventivet som skyddar för könssjukdomar).
Var inte orolig, vänta med sex tills du hittar en så skön partner att allt, varendaste liten sak, känns bra!
Med vänliga hälsningar, ungdomsinformatören Jenny