Alltid rädd
04.11.2013
Hejsan!
Nu är det så att jag har sex ungefär 3-4 ggr per månad eftersom jag och min kille inte träffas så ofta. Problemet är det att vi ALLTID använder kondom men ändå inbillar jag mig att jag blir gravid. Jag går med ångest ända tills mensen börjar och när den väl har börjat oroar jag mig att jag ska va gravid ändå fast jag har mens. Det finns ju de som inte upptäcker förrän det är försent. Hittills har jag gjort graviditetstester efter varje mens bara för att vara på den säkra sidan. Jag letar även efter minsta lilla gravidsymptom och skrämmer upp mig själv totalt. Hur kan jag får bort detta beteende? Det förstör mitt vardagliga liv men det känns ändå onödigt att äta p-piller med tanke på att vi inte har möjlighet att träffas så ofta.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
08.11.2013
Hej!
Vännen, kanske p-piller INTE är så onödigt i alla fall, fastän ni inte har sex så ofta? För är det verkligen värt att känna all denna oro, spänning och nervositet av rädslan för att bli gravid? Jo, att börja med ett hormonellt preventivmedel är en stor omställning och ansträngning för kroppen och inte helt utan biverkningar eller risker + utgiften varje månad. Men av erfarenhet skulle vi nog säga att det nog skulle vara värt besväret bara för att slippa gå omkring och inbilla sig det värsta hela tiden - det måste ju vara en ännu större påfrestning på kroppen och framförallt på själen!
Jo, vi vet hur lätt det är att börja oroa sig för att ha blivit gravid, vi vet hur hemskt det är att vänta på mensen, vi vet hur tankarna kan flyga iväg och bara bli värre och värre. Det är inte något vi önskar någon att genomlida varje månad. Speciellt inte som det går att göra något åt det! För utan att skydda dig bättre så kan det nog vara svårt att komma ur den här onda cirkeln av skräckscenario-tankar. Och ur den måste du ju innan du börjar dra dig för att överhuvudtaget ha sex, vilket kan ge din pojkvän dåligt självförtroende ("Duger jag inte, vill hon inte ha mig mera? Borde vi göra slut...?"), vilket påverkar er relation... tills du kanske slipper fundera på graviditetsrisken alls.
Dessutom så finns det ju så många olika hormonella preventivmedel att välja på, så du kan hitta ett som inte ger just dig biverkningar, som du inte måste minnas varje dag och som dessutom kan ge lite andra fördelar så som mindre finnar, mer regelbunden mens och mindre mensvärk. Flera av "biverkningarna" av tex p-plåster eller hormonspiral är ju nästan fördelar! Det lönar sig absolut att gå till kommunens/stadens preventivrådgivning och fundera med dem vilket preventivmedel som skulle passa din livssituation bäst. Många av de hormonella preventivmedlen behöver man inte tänka på varje dag och de innehåller mindre mängd homroner än p-piller (för att de verkar mera lokalt), tex p-plåster, p-stav, p-ring, p-spruta och homronspiral.
Så gå nu och skaffa dig mera skydd, så att du kan koncentrera dig på att njuta av sexet, slappna av i relationen till pojkvännen och använda all din energi och tankekraft på att leva livet istället för att oroa dig hela tiden!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna