Är det farligt?
03.03.2015
Hej!
Är det farligt att äta p-piller flera år i sträck? Jag har själv ätit p-piller i fyra år nu, men har blivit lite orolig över ifall det skulle vara farligt? Skulle det vara bäst att sluta äta p-pillren nu? tjej95

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
04.03.2015
Hej tjej95!
Du berättar inte i din fråga vad du är rädd för att skulle vara farligt. Du är ännu ung och kan minimera riskerna genom ett hälsosamt leverne dvs inte röka, motionera och hålla dej normalviktig.
Men självklart ifall du inte längre behöver p-pillerna som skydd mot graviditet så kan du avsluta dem och låta dina egna hormoner styra din kropp.
Om vanliga biverkningar av p-piller kan du läsa om här. Våra sidor om biverkningar ska uppdateras, där finns inte info om risken för blodproppar men det kan du läsa om på bipacksedeln i din förpackning.
Med vänlig hälsning,  Annika       barnmorska - hälsovårdare