är det okej?
16.03.2014
Hej! tror du e ji okej fast ja to mitt p-piller lite fösent? Tar mitt piller varje dag kl 8 på morgonen men blev spontant att ja sovd över hos en kompis och hade då int med pillren så ja to e typ halv 6 på kvällen o hade sex me pojkvännin miin sedan typ kl 8? har lite blödningar nu också..? tror du vi måst kör me kondom i en veko eller ere okej? tjej!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.03.2014
Hej!
Tja, det är ju liksom lite på gränsen. Du hann ta pillret innan det gått 12 timmar från din vanliga ta-dagens-p-piller-tid, men... Alltså vore vi du, så skulle vi nog köra med kondom en vecka, för säkerhets skull. Den där 12-timmarsgränsen är nog satt så att man ändå ska ha lite marginal (typ att det egentligen är 14 eller 16 timmar), men vi har hört stories förr om att det "olyckats" i alla fall. Visst, man måste minnas med sådana historier att det händer för kanske en på hundra liknande situationer, men att det är just undantagen som hörs vitt och brett. Att du har lite mellanblödning nu kan ju också betyda att hormonerna blev i obalans av förseningen, så jo, vi skulle nog använda kondom. Verkar något konstigt med mensen senare, så ta ett graviitetstest för säkerhets skull - men högst troligen har nog pillren gjorts sitt jobb i alla fall. De försöker ju förhindra att man får ägglossning, så troligen har du ändå inte haft någon ägglossning den här månaden och kan inte bli gravid. Försök ändå också att inte oroa dig, fastän vi skrev så här nu, risken att du ska bli gravid är nog så yttepytteminimal!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna (på basen av barnmorskornas tidigare svar om försenade p-piller-tagningar)