Är det stor risk att jag är gravid?
22.02.2016
Hej! Har ätit P-piller i 8 dagar (hade en mellanblödning i en dag) sedan började jag med P-piller, hade efter 6 dagar skyddat sex men kondomen sprack! Är det stor risk att jag blir gravid eftersom man säger att det brukar ta 7 dagar innan P-piller börja verka. Tog akut P-piller 60 timmar efter. Är verkligen jätteorolig
/ Anna Anna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.02.2016
Hej.
Tog du akut p-pillret 60 timmar efter samlaget eller inom 60 timmar efter samlaget? Akut p-pillren fungerar naturligtvis bättre ju snabbare man tar dem efter att man haft samlaget.
Jag tror inte att risken för att du skall vara gravid är speciellt stor. Dels hade du tagit dina p-piller i sex dagar, och dels skedde detta under den första veckan i din menscykel - då du högst sannolikt inte hade ägglossning. Alltså borde det inte resultera i en graviditet. Dessutom tog du ett akut p-piller. Så summan är sannolikt den att du inte är gravid, men att din nästa mens kan komma lite knasigt eftersom du tog akut p-pillret (du kan få mellanblödningar eller mensen är sen - trots att du nu äter piller.)
Jag föreslår att OM din mens skulle vara sen, så testar du dig då det har gått några dagar sedan din mens borde ha kommit. Men jag tror som sagt inte att du behöver vara speciellt orolig.
Men det är ju bra att komma ihåg känslan så undviker man risker i framtiden. I detta fall använde ni ju kondom - och det var jättebra. Att kondomen sedan gick sönder kan inte hjälpas - men då gjorde du ändå det du kunde, d.v.s. tog ett akut p-piller. Så du har verkligen gjort allt du kunnat. Bra!
Nu får du bara vänta. Det ordnar sig nog.
Kram
Tessi