Är hon gravid? Hjälp!
21.06.2017
Hej! Min flickvän skulle ha fått sin mens för 4 dagar sedan idag (21.6). Vi hade sex för en vecka sedan med kondom på hela akten men hon har inte fått mens ännu. Så nu undrar jag om hon är gravid? Kondomen var inte söndrig och den drogs ut direkt när jag fick utlösning. Hon använder inga andra preventilmedel. Hon är underviktig, om det påverkar.
Och kan hon göra abort om hon blivit gravid? A99

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.06.2017
Hej.
Nej, jag tror inte att hon är gravid.
Dels hade ni sex under en period av hennes menscykel då hennes ägglossning redan borde ha skett. Det är klart att man aldrig exakt kan veta när ägglossningen sker, men därtill använde ni kondom, och den satt på under hela samlaget, precis som den ska.
Med tanke på att hon inte använder t.ex. p-piller så är det inte heller konstigt om mensen är oregelbunden ibland. Ta det lugnt bara och vänta på mensen i lugn och ro. Den kommer nog.
Och OM hon skulle vara gravid så ringer ni till hvc och bokar en läkartid. Då kan ni diskutera hur ni skulle gå vidare. Men jag tror alltså inte att ni behöver oroa er.
Kram
Tessi