Är jag gravid?
03.01.2016
Hej, jag och min pojkvän hade sex idag. Kondomen sprack inte men då han tog ut penisen så hade det läckt ut lite sperma från ''botten'' av kondomen och det hamnade vid min slidöppning. (inte in i slidan). Är inte helt 100 på att det var sperma heller. Enligt en app på mobilen får jag mens om 5 dagar så borde väll inte va så stor chans? Är jag gravid? är jätteorolig.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.01.2016
Hej.
Om din mens är regelbunden och det alltså är 5 dagar innan din mens skall komma så borde din ägglossning redan vara över för denna månad och då är det inte speciellt sannolikt att du skulle bli gravid. Om det dessutom kom sperma "bara" vid din slidöppning och inte inne i dig så minskar det ytterligare risken. Spermier är ju inga övernaturliga superorganismer som klarar av att ta sig fram i vilken terräng som helst, så det är ganska osannolikt att sperma som "landat2 vid slidmynningen skulle kunna simma in och ända upp till ägget.
Jag tror inte att du är gravid. Fortsätt att använda kondom och vara ansvarsfulla så behöver ni inte bekymra er.
Kram!
Tessi