Är jag gravid?
18.09.2016
Hej! Jag har haft sex med min pojkvän i ca. 1 år och vi använder alltid kondom. Nu de senaste dagarna har jag haft lite ont i magen, lite som mensvärk (får mens om ca 12 dagar) och mått lite illa. Jag har en väldigt stark känsla av att jag är gravid, även fast jag är väldigt bra på att inbilla mig saker också. Vad tror du? Vad ska jag göra? Ps. Vad vi vet av så har jag inte fått sperma i mig & vi har inte sett att kondomen gått sönder på något sätt. Oroligajag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.09.2016
Hej.
Eftersom du befinner dig ganska mitt i din menscykel så är det nog mer sannolikt att det är din ägglossning du känner av just nu.
Hade du mens som vanligt förra cykeln? (jaja, mensen kan variera från gång till gång och vara rikligare eller mer sparsam eller mörkare eller ljusare, det jag menar är om du hade mens och om du reagerade över att den var annorlunda?)  Eftersom du sannolikt har ägglossning först nu, d.v.s. tidigast för några dagar sedan, så skulle en eventuell befruktning ha kunnat ske (om ni hade haft oskyddat sex) men ägget skulle knappt ha fäst sig vid livmoderväggen ännu, och än mindre skulle du känna av illamåendet eftersom halten av graviditetshormoner i kroppen ännu skulle vara för låg.
Jag tror att du inbillar dig, precis som du skriver. Illamåendet och magsmärtorna beror antagligen på ägglossning, eller på någonting helt annat. Och om ni använder kondomen så som den skall användas så ger den ett gott skydd mot graviditet och då behöver du inte oroa dig. Ta det lugnt och vänta på mensen i lugn och ro.
Kram
Tessi