Är jag gravid?
26.09.2016
Hej! Jag är så rädd! Jag har under den senaste månaden gått o stressat över att jag är gravid.
Jag har känt mig svullen i magen och inte haft någon matlust, har haft sjuk mage också ibland, som en molande värk ungefär i höjd med naveln och när jag ska äta ibland har jag börjat känna mig illamående. Jag har också fått väldigt mycket finnar och oren hy. Men mina bröst är inte ömma och har heller inte förändrats något märkvärdigt. Men det är framförallt illamåendet och magen jag ser som symtom.
Jag äter p-piller och har gjort det i 2 år. Nog kan jag ha slarvat med tiden men aldrig så det skulle ha gått över 3-4 timmar.
När jag senast hade uppehåll så var min mens senare än den brukar, den kom i dag 5 när jag brukar få den dag 3 och den första och andra dagen var det mest svart gammalt blod som kom. Den sista dagen hade jag nog normal blödning. Det var liknande gången före denna gång, mensen var lite senare än normal och det kom mycket lite.
Jag vet att chansen för att bli gravid när man äter p-piller är mycket liten men jag har nog haft sex typ den 3 dagen på ny karta, alltså efter ett uppehåll. Har börjat fundera på ifall man kanske inte är skyddad då, speciellt när det kan variera med 3-4 timmar någon gån, absolut inte hela tiden försöker vara noggrann. Och jag har läst på internet om kvinnor som blivit gravida fastän de ätit p-piller.
Jag har gått och funderat på det här så länge nu så jag är nästan övertygad om att jag faktiskt är gravid och får ofta panikattacker över det. Jag inser att jag kanske överdriver en aning men ändå..
Jag skulle kunna ta ett test men jag har också hört om personer som tagit test som visat negativa fast de varit gravida. Hur stor är chansen för det? Borde jag gå till en läkare?
HJÄLP jag blir snart tokig. Det här tar upp snart hela min tankeverksamhet. Elin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2016
Hej.
Ta det lugnt nu och andas.
Då man äter p-piller enligt anvisningarna så är man skyddad även under den pillerfria veckan. Det har ingen betydelse om det kastar med 3-4 timmar.
Naturligtvis kan man läsa på internet om kvinnor som blir gravida fast de äter p-piller. Men man kan läsa om nästan vad som helst på internet - och det betyder inte att det är sant. I många fall är det så att människor överdriver, och ofta är det lättare att säga att pillren inte funkade eller att kondomen strack än att säga som det är - att man hade glömt att ta sitt piller eller att kondomen fanns kvar i lådan. Sen finns det ju också en pytteliten andel kvinnor som äter p-piller som till följd av att de samtidigt äter någon annan medicin, har magsjuka eller är överviktiga omsätter medicinerna olika vilket gör att pillrens skydd försämras. Men det är väldigt väldigt väldigt sällan.
Ja, det finns gånger då graviditetstest visar negativt trots att personen är gravid. Det beror isåfall på att graviditeten ännu är så ny att kroppen inte ännu producerar tillräckligt stor halt av graviditetshormoner för att synas i testet. Det kan också bero på att den egna menscykeln avviker från det "normala", och att graviditetshormonerna därför tar lite längre tid på sig att synas i testet. Men om det är mer än 21 dagar sedan befruktningen så syns det på ett test.
Nu skall du sluta jaga upp dig. Graviditet är ingenting övernaturligt. Det är faktiskt inte så väldigt lätt att bli gravid, och även om man skulle bli det så finns det mycket värre saker man kan råka ut för.
Du kan antingen läsa in dig ordentligt på hur man blir gravid/hur p-pillren fungerar på någon tillförlitlig källa (inte chat/diskussionsforum, inte jodel) eller använda kondom utöver dina p-piller.
Jag tror inte att du är gravid. Men om det är över 3 veckor sedan du senast hade sex så skulle en eventuell graviditet synas, så om du är orolig kan du testa dig. Men sen tycker jag faktiskt att du skall släppa hela grejen eller hitta på något annat/kompletterande sätt att skydda dig för att inte denna oro skall ta glädjen ur ditt sexliv helt och hållet.
Kram
Tessi