Är jag gravid?
01.06.2017
Hej! Idag är det Fredag den 1/6-2017 och för exakt en vecka sen idag så hade jag oskyddat sex. Han kom inte i mig och jag tog ett "dagen efter piller" nästan dirket efteråt. Läste att mensen kan bli upp till 5 dagar sen och den har inte kommit än.. har också ont i magen, typ nedre delen. Lite som mensvärk.. är jag gravid eller är min mens påväg? Enoroligtjej..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.06.2017
Hej.
Du skriver ingenting om när din mens borde ha börjat, bara att den inte har börjat ännu. Så jag antar att det var i slutet av din menstruationscykel som ni hade sex?
Akut p-pillret fungerar ju så att den flyttar på ägglossningen, men i ditt fall gissar jag att din ägglosssning redan hade inträffat (om sexet skedde i slutet av cykeln) så i princip kan inte pillret göra någonting för att att skjuta fram en ägglossning som redan har inträffat.
Det positiva är ju isåfall att din ägglossning antagligen redan inträffat för ca. en vecka sedan, så det fanns sannolikt inget ägg som kunde befruktas mer, och du skriver att han inte kom i dig. (även om du också VET att det kan finnas upp till en miljon levande spermier i försatsen, och försatsen märker man inte av, den känns inte.)
Men mensen kan bli väldigt oregelbunden av akut p-piller, så i sig är det inte konstigt fast den inte har dykt upp. Den centrala frågan är alltså när det var tänkt att din mens skulle börja??
Jag tycker att du skall vänta lite till, men om inte mensen syns till så skall du testa dig. Det att du har ont i magen är mer sannolikt ett tecken på att din mens är påväg än på att du är gravid. Eftersom värk nere i magen inte är något typiskt första tecken på graviditet.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Sannolikheten är ganska liten att du skall vara gravid om sexet inträffade sent i din menstruationscykel. Försök att ta det lugnt, och om mensen verkligen är sen nu så kan du testa dig.
Och nästa gång tycker jag att du skall använda kondom. Det är betydligt lättare än att gå omkring och oroa sig efteråt, eftersom den skyddar dig både mot graviditet och könssjukdomar.
Kram
Tessi