Är jag gravid?
20.11.2023
Jag är så orolig.oktober 14 jag å min kille har haft lite kul alltså vi har inte haft vaginalt sex (hemlig låda) jag har varit på wc en liten stund och vet ej om han rör hans snopp men han sa inte och han fick inte utlösning heller. Men är så orolig om han fick spermier i fingrar och sen varit det inne i mig. Och efter den dagen jag fick mens 15.11 och 27.11 jag tog gravtest och det visade ”inte gravid” och nu i 11 november fick jag mens igen men jag fortfarande orolig för att jag känner mig lite uppblåst och illamående, huvudvärk. Vill inte att jag ska köpa igen grav test, är jag gravid? Eller jag inbillar mig att vara gravid bara så jag känner mig dålig?
Svara snälla, jag orkar inte tänka den här till nästa mens. jag vet inte vad ska jag göra. oroliggg tjejjjj.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2023
Hej,
Du behöver inte oroa dig. På basen av det du skriver så tror jag inte att du är gravid.
För att en graviditet skall kunna uppstå så krävs det att spermierna tar sig in i slidan och ännu är tillräckligt livskraftiga för att simma vidare upp till livmodern och äggledarna. Spermier som potentiellt kunde överföras via händerna skulle antagligen inte överleva det eftersom de kommer i kontakt med både syre, smuts och temperaturväxling. Dessutom krävs det att man samtidigt har ett moget ägg i äggledaren, vilket du sannolikt inte har haft då eftersom du fick mens dagen därpå. Efter det har du både testat negativt för graviditet och haft mens två gånger så du kan nog helt släppa tanken på att du kunde vara gravid.
Det finns många olika orsaker till att man kan må illa, ha huvudvärk eller känna sig uppblåst - så sannolikt beror det på någonting helt annat än att du skulle vara gravid.
Kram,
Tessi