Är jag gravid?
03.02.2014
Hej! Jag har en ganska så regelbunden mens. Och har aldrig nånsin gått över bm. Förutom då jag fick mitt första barn. Jag är nu 5dagar sen. Har tagit gravtest men det visade negativt. Fick idag en brungenomskinlig flytning på pappret efter ett toabesök. Ringde gyn idag men dom bad mig vänta några dagar till. Jag har mått så sjuk illa hela dagen idag. Å min mage e svullnare än nånsin! Har oxå som mensvärk titt som tätt. Är jag gravid eller vad handlar detta om?:( tacksam för svar skicka gärna till min mail. xxx Em

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
04.02.2014
Hej Em!
Först: tyvärr har vi inte möjlighet att skicka svar direkt till någons mejl. Skulle vi göra det, skulle alla vilja ha svar per mejl och det skulle gå otroligt mycket tid till det (för det skulle knappast stanna vid ett mejl utan flera följdfrågor). Och det har vi helt enkelt inte resurser till, eftersom vi är en liten kommunalt finansierad portal i Finland, ämnad för österbottniska ungdomar i åldern 13-25.
Men vi kan ändå svara på din fråga här :) För svaret är enkelt: vänta 2 dagar till och ta sedan ett graviditetstest igen. Fastän det står på graviditetstestspaketen att de borde visa korrekt resultat samma dag som man borde få mens, så stämmer inte det här för alla kvinnor. För en del tar det 7-10 dagar efter beräknad mensdag innan mängden "graviditetshormon" i urinen är tillräckligt hög för att hemmatesten ska kunna känna av det. Därför kan det visa falskt negativt de första dagarna efter att mensen borde ha kommit. Blodprov är känsligare, men om gyn redan bad dig vänta, så är det inte mycket annat du kan göra nu. Det är alltid svårt att veta om tex värk i nedre delen av magen, illamående osv beror på kommande mens, på graviditet eller på något heeeelt annat. Tyvärr har vi inget mer tröstande råd att ge än: tålamod!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna