är jag gravid?
14.08.2014
Jag hade sex med en kille förra helgen(sönda morgon),vi var utan skydd.. på tisdagen? Var jag efter ett dagen efter piller,skulle få min mens början av denna vecka, har inte fått min mens men jag har haft mensvärk, tror ni att jag är gravid lr kmr jag få min mens?? anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.08.2014
Hej anonym!
När man tar akut-p-piller efter oskyddat samlag, så brukar det påverka mensen. Många får en mensliknande blödning ("tömningsblödning", även om det alltså inte är något abort-medel) redan någon/några dagar efter att de tog pillret, medan andras menscykel blir helt råddig. Man kan alltså inte alls vara säker på att mensen ska komma den dag det var tänkt att den skulle komma, och det är vanligt att menscykeln fortsätter vara oregelbunden ett tag framöver. Det är en av orsakerna till att man inte ska ta akut-p-piller oftare än en gång i halvåret, kroppen behöver få en chans att återhämta sin menscykel.
Efter att man tagit akut-p-piller ska man alltid ta ett graviditetstest 3 veckor efter att man tog pillret. Innan dess är det inte sagt att testet skulle ge rätt resultat, även om man mot förmodan skulle ha blivit gravid trots pillret, eftersom det kan hända att mängden speciellt graviditetshormon inte hunnit bli tillräckligt stor i urinen så att testet skulle känna av det innan dess. Så tyvärr är det inget annat du kan gära än att vänta och sedan ta ett graviditetstest. Även om mensen kommit/kommer innan det gått tre veckor, så ska du ta testet för säkerhets skull.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av tidigare svar av barnmorskorna på liknande frågor)