Är jag gravid?
07.02.2015
Hej!
Jag har precis förlorat min oskuld.. Det var ungefär för en och en halv månad sedan, och sedan dess har jag och min pojkvän haft sex några gånger. Vi har använt kondom (som har legat i en låda i nästan 2 år). Ingen av oss har tidigare erfarenheter, så jag undrade om man kan sätta på kondomen fel, så att den inte är helt tät? Jag har inte haft mens nu på en och en halv månad och börjar bli riktigt orolig! Jag är mitt i studierna och är verkligen inte mogen eller villig att skaffa barn! rädd tjej

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
11.02.2015
Hej rädd tjej! Kondomer har ett "bäst-före-datum" som är 5 år framåt från tillverkningsdatumet. Kolla på förpackningen! :) Min åsikt är att de är i säker förvaring i en låda där det är mörkt och inte för varmt/kallt. Jämförelsevis med ex en kondom i en plånbok i en bakficka på jeansen...
Man kan nog inte sätta på en kondom så att den inte skulle vara tät. Men läs mera om säker kondomhantering här. Gärna kan ni läsa tillsammans! Eller så kan du tipsa din kille att läsa. Det finns mera om kondomer och hantering här. Samt här.
Du berättar inte om du brukar ha regelbunden mens eller inte... Ifall din mens brukar vara regelbunden och inte visat sig på 1½ månad börjar det väl nog vara läge för ett graviditetstest. Skolhälsovårdaren kan hjälpa dej eller också köper du ett test på apotek eller större varuhus.
Jag rekommenderar att ni diskuterar påbörjandet av ett hormonellt preventivmedel ifall ni är i ett stabilt förhållande. Det skulle säkert vara skönt att slippa sådan här oro i framtiden... Skolhälsovårdaren eller familjerådgivningen/preventivmottagningen i din kommun kan hjälpa er med det här. Jag rekommenderar att ni testar er för könssjukdomar innan.
Du får gärna ställa ytterligare frågor i kommentarsrutan nertill.
Sköt om dej!   Med vänlig hälsning,   Annika   barnmorska - hälsovårdare