Är jag gravid eller?
18.06.2014
Hej! Jag hade sex med min kille den 24 maj och vi använde ingen kondom men jaf går på mini-piller. Nio dagar efter samlaget gick jag till ungdomsmottagningen och gjorde ett graviditets test och det var megativt. Kan jag vara gravid ändå fast jag går på mini piller och det var negativt på testet eftersom min mens inte kommit efter det? Tacksam för svar! Med vänlig hälsningar en närvös tjej En närvös tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.06.2014
Hej nervösa tjej!
Hm, se, du borde nog vara så skyddad du bara kan bli av minipillren, så länge du tagit dem korrekt. Inget preventivmedel är 100% säkert och minipiller har Pearl-index på 2-6 (http://sv.wikipedia.org/wiki/Pearl-index). Det betyder att av 100 kvinnor som använder minipiller under ett helt år blir ändå 2-6 av dem gravida - men då har de ju haft sex många gånger under det året. Det finns alltså alltid en liten risk, men den är alltså yttepytteliten om man tänker på chansen att man trots minipillrens effekt ska ha ägglossning just runt det oskyddade samlaget.
En mycket vanlig biverkning av minipiller är faktiskt att man blir blödningsfri, alltså inte har någon mens alls. Ungefär 30% av de som använder minipiller påstås bli helt blödningsfria efter ca 3 månaders användning, och en stor del har mera sparsam mens än förr. Därför kan nog det också vara förklaringen till varför din mens inte kommer.
Men ändå ska du nog gå och ta ett graviditetstest till. Om man tar graviditetstest tidigare än 7-10 dagar efter den dag då man borde ha fått mens, så kan testet ibland visa falskt negativt. Det beror då på att hos vissa gravida har inte mängden speciellt graviditetshormon blivit så stor då ännu att testet skulle känna av det i urinen. Därför länar det sig alltid att ta ett graviditetstest först en vecka efter att man borde ha fått mens. Du skriver inte var du var i menscykeln 9 dagar efter det oskyddade samlaget, men nu borde det säkert ha gått över en vecka sedan du borde ha fått mens, eller? Så köp ett test - kostar inte många euro på närmsta apotek eller större varuhus - och kolla. OM du mot förmodan - det är ändå rätt osannolikt - är gravid, så ringer du kommunens preventivrådgivning/familjeplanering/mödrarådgivning/ungdomsmottagning (heter lite olika i olika städer/kommuner och ibland finns alla tjänsterna på ett ställe på hälsovårdscentralen). Om du inte är gravid kan du nog i princip lugnt ha sex med bara minipillren som skydd, men känner du dig osäker så använder ni kondom också, då är ni nog 100% skyddade.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor)