Är jag gravid eller är jag bara orolig
06.01.2015
Oj råkade skriva i kommentarsfält förut, men skriver igen då. Jag hade oskyddat sex för 6 dagar sen, sen Dess har jag fått som mensvärk lite då och då. Han kom inte i mig men finns det en risk att det smet in en spermie iallafall? eller har jag ont för att jag innan det inte hade haft sex på ungefär ett år och min kropp var ovan liksom? Är 17 år och väldigt orolig och vill verkligen inte att mina föräldrar ska få veta och vill framförallt inte vara gravid. Allt hände så spontant så känner mig så dum som inte hade skydd. Är extremt tacksam för svar! Anonym

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.01.2015
Hejsan, nu skriver du inte när du hade din senaste mens, när du eventuellt skulle ha kunnat ha ägglossning. Risken att bli gravid om han inte kom i dig är nog välldigt liten, men såklart finns det ju en pytte pytte risk. Man kan ju bli gravid av försatsen, som  kommer före killen får sin utlösning.
Att du har som mensont kan nog ha att göra med att du inte haft sex på länge, det är iaf inget tecken på att du skulle ha blivit gravid. För att vara helt säker så skulle jag rekommendera att du gör ett graviditetstest, de kostar ju inte mycket och finns i alla varuhus och Apotek. Man kan göra ett graviditetstest några dagar efter att man borde ha fått sin mens.
Om det skulle vara så illa att du är gravid så ska du ta kontakt till din ungdomsmottagning så hjälper de dig vidare där. Dina föräldrar behöver inte få veta något, men om du skulle vara gravid så är det nog skönt att ha någon med sig då man ska gå genom en abort eller vad du sen isf skulle bestämma dig för. Men nu ska vi ju tro att du INTE har blivit gravid och att din mens kommer som den ska :)
Om du tror att du kommer att ha mera sex så ska du boka in dig till en hälsovårdare/barnmorska och diskutera vilket preventivmedel som skulle vara passligt för dig. Det är så onödigt att man ska vara orolig, inte få sovit osv över en sån här sak, som går att fixa på ett enkelt sätt.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna med hjälp av hälsovårdarnas tidigare svar.