Är jag gravid? Garn lite smått panik
10.05.2018
Hej!
Jag låg med min kille för ca en månad sen och min mens ser lite konstig ut. Vi använde kondom och allt men sen dess har jag fått någon form av vita flytningar som var lite konstiga. Och nu när jag fått min mens på rätt datum så ser den väldigt brun ut, och det har den aldrig gjort förut! Dessutom kommer det ganska lite, men kan det vara bara för att den är tidig? Jag har läst om spotting och sådant som ett tidigt tecken på graviditet, och jag undrar om jag faktiskt kan vara gravid? Får panik över det för vill/kan VERKLIGEN INTE vara det.. vet inte vad jag ska göra i0ana

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.05.2018
Hej.
I sig är det inget graviditetstecken att mensen är brun. Det beror (som du säkert har hört) på att mensblodet inte är samma sorts blod som det som kommer ut om du t.ex. skär dig i handen, utan en blandning av slemhinna och blod som stöts ut livmodern då den "gamla" slemhinnan inte längre behövs. Det att flytningarna har varit "konstiga" kan också bero på en massa andra saker.
Jag tycker att det bästa skulle vara om du helt enkelt testade dig, så får du svar direkt och behöver inte gå omkring och oroa dig. Eftersom din "mens" redan har kommit så borde svaret vara pålitligt, vad det än visar.
Kram
Tessi