är jag skyddad?
21.06.2014
Hejsan! Jag skulle börja ta p-piller beräknat i början av juni. Min pojkvän fingrade mig en dag och jag började blöda, och då visste jag inte riktigt vad jag skulle tro eftersom det har hänt förut att jag börjat blöda om det blivit lite hårt. Men det var ungefär vid tiden jag skulle få min mens och jag hade haft värk veckan innan. Så jag började ta mina p-piller den dagen, men hela veckan blödde jag mindre än vad jag brukar göra så nu är jag osäker på om jag verkligen hade min mens. så jag tänkte att jag väntar och ser om jag får min "riktiga" mens .Men nu har det gått 40 dagar sen min senaste mens och jag har tagit piller i 15 dagar. Är jag skyddad? C

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.06.2014
Hej C!
Jo, du är så skyddad som man bara kan bli av p-piller. De har ett pearl-index på 0,5-1,5 graviditeter/100 kvinnor/år, så de hör till de absolut säkraste preventivmedlen bara man tar dem rätt. Och vet du, det är ingen fara att du började ta dem på "fel" dag. Det rekommenderas att man ska börja med det första pillret på mensens första dag framförallt för att man ska kunna veta att man inte är gravid redan innan. Men också för att det kanske är lite lättare för menscykeln och de naturliga hormonerna i kroppen att man börjar under mensen. Men det går faktiskt lika bra att börja precis närsomhelst under menscykeln - det kanske bara skjuter fram mensen tills uppehållsveckan/sockerpillren (beroende på p-piller-märke). Så troligen kommer din mens att komma först när du gör uppehåll mellan kartorna eller äter sockerpillren, då när det enligt bipacksedeln (lappen i lådan som pillren kom i) är tänkt att den ska komma. Ingen fara, alltså.
Fast det låter ju inte så bra att du brukar blöda när han fingrar dig. Det är inte meningen att man ska ha sex så att det tar sjukt eller blir sår av det. Det är inte bra för slemhinnorna och infektionsrisken i slidan, om inte annat. Så fundera med honom om han kan göra något annorlunda. Om du spricker eller skadas för att du är för torr (inte tänd nog) så är förspelet a och o, om du annars har torra slemhinnor kanske det hjälper att använda hudolja regelbundet för att smörja och återfukta och använda glidmedel under sexet.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av sexualrådgivares/barnmorskas tidigare svar om bla torrhet och p-pilleranvändning)