Är p-piller säkra?
06.12.2016
Jag har tagit p-piller av märket zoely i tre år nu och kommer säkert att ta dem en lång tid framöver. Är det verkligen säkert att äta dem i typ 10 år? Har läst att de typ ökar risken för någon cancerform och minskar risken för någon annan, men man får ju bokstavligen talat cancer av luften vi andas (radon) så det ska väl tas med en nypa salt, eller? Vilket preventivmedel är säkrast då man är klar med barnafödandet? Är sterilisering för radikalt? skeptisk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.12.2016
Hej,
Precis som du säger så är vi ju genom vår blotta existens utsatta för en massa risker, och vad man än googlar idag så är svaret att det kan ha kopplingar till cancer. Precis som du skriver så sägs det att p-piller kan öka risken för vissa former av cancer, men de sägs också minska risken för andra - så sammanfattningen är väl att man själv måste fatta de beslut som man anser vara rätt för en själv. Jag personligen tror på forskningsresultaten som säger att riskerna med p-piller inte är större än riskerna utan dem. Så jag väljer att ta mycket av kritiken med en nypa salt.
Då man är klar med barnafödandet så är spiral ett bra alternativ. Och det är ju ett alternativ man kan välja även innan man skaffar barn eftersom det idag finns en ganska liten "modell" som passar även kvinnor som inte har fött barn. Man skall nog vara väldigt, väldigt säker på sin sak för att sterilisera sig, så det är kanske ingenting jag skulle rekommendera för unga kvinnor, även om de kan uppleva att de är nöjda med sitt barnantal för tillfället. Man vet aldrig vad som händer och livet kan ta väldigt oanade vändningar då det kan vara skönt att ha kvar sin reproduktiva förmåga :) Spiralen kan sitta kvar i 3 eller 5 år beroende på sorten, och för de flesta kvinnor är det ett problemfritt preventivmedel.
Jag tycker det är bra att du är skeptisk, det skall man vara för att kunna fatta genomtänkta beslut. Förmågan att granska kritiskt, men även att inse att man måste ändra uppfattning då man har haft fel är båda två väldigt viktiga egenskaper som ibland känns som en bristvara i vår värld. Fortsätt som tidigare!
Kram
Tessi