Är slinda ett minipiller eller Mellanpiller?
05.09.2021
Hej decibel!
Jag undrar ifall slinda är ett minipiller eller är mellanpiller?
Och vad är skillnaden mellan minipiller och mellanpiller?
Och hur många timmar får det gå mellan om man missat att ta ett piller?
/anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2021
Hej,
Slinda är ett mellanpiller.
Skillnaden mellan minipiller och mellanpiller är hur mycket hormoner de innehåller, och delvis hur petigt det är att man tar dem vid samma tid varje dag. Med minipiller är det petigare än med mellanpiller MEN undantaget till detta är just Slinda - där det är viktigt att det alla dagar tas vid samma tid. I bipacksedeln för Slinda står faktiskt ingenting alls om att man "får" ta det missade pillret inom 6-12 timmar utan det står uttryckligen att pillren måste tas vid samma tid alla dagar. Om ett piller glöms (antingen  helt eller så att det tas senare på dagen) så måste man använda en annan preventivmetod (kondom) och om pillret glöms under den tredje veckan så skall man helst inte ta någon paus alls utan fortsätta direkt med de aktiva pillren på nästa karta.
Allt detta står i bipacksedeln som följer med pillren så vid behov kan du läsa det där.
Kram,
Tessi