Argument för p-piller?
19.01.2014
heejssan, kan börja med att tacka er för den här sidan! :) men ja, jag funderar på att skaffa p-piller, men vad skulle man kunna ha för "argument" för att få föräldrarna att gå med på det? jag har ingen pojkvän, men vill ändå ha p-piller för säkerhets skull osv. :) t.ex. skulle det vara skönt att ha mildare mens, men på samma gång är jag rädd för det där med att man får mycket finnar av vissa sorter :/ nåja men min fråga, vad kan jag säga till mamma att är min orsak? som t.ex. med mensen, något som är bra på något sätt :)
tack på förhand! Bara jag :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
23.01.2014
Hej Bara du :)!
För det första, så undrar vi nog lite varför du vill börja med p-piller "för säkerhets skull"? Alltså för att p-piller och andra hormonella preventivmedel faktiskt är en rätt så stor ansträngning för kroppen och kanske inget vi i alla fall skulle börja med så där lättvändigt ooch utan större behov. Som du själv skriver så ger de flesta hormonella preventivmedel nog en eller annan biverkning och ibland blir biverkningarna JÄTTEjobbiga! Vanliga biverkningar är att gå upp i vikt (fastän det egentligen bara är vätska går många upp några kilon i början), bli finnigare (åtminstone i början), får humörsvängningar (humöret kan åka berg-och-dalbana men vissa blir riktigt deprimerade och håglösa, andra irriterade jämt) och få mindre sexlust. Biverkningar som kan kännas trevliga är just en mer regelbunden mens eller mindre mens och mensvärk, en bättre hy (men alltså bara för vissa, andra får massor och för vissa kommer det massor av finnar när de slutar med p-pillren) och större bröst - men det sistas är alltså inte sant utan man samlar alltså vätska över hela kroppen. Dessutom ger olika hormonella preventivmedel olika typer av biverkningar, så tex flera av dem som inte innehåller konstgjord estrogen så kan göra att man har mellanblödningar och "klott" i några månader först och sedan inte mycket till mens alls. Men igen, då gäller det bara en del av alla som använder dem. Vissa får inga biverkningar alls när de börjar med något preventivmedel och andra får massor och måste kanske byta sort eller sluta helt. Dessutom finns det risker så som blodpropp med många av preventivmedeln. Även om det är sällsynt så skulle nog inte vi i alla fall riskera en propp i hjärnan "bara för säkerhets skull".
Så kanke du själv också borde ha lite bättre argument för dig själv innan du funderar på argument åt mamma? Är det värt det? Okej, har du ett regelbundet sexliv (vilket vi nu inte riktigt hoppas med tanke på din ålder, eftersom det egeeeentligen är 16-års "åldersgräns") eller har du ett högrisk-sexliv där du inte vet närvarhur du kommer att ha sex (vilket är bara dumt) så kunde det nog löna sig att fundera över något preventivmedel. Men ta då noga reda på och fundera över vilken typ av preventivmedel som skulle passa bäst. Det finns ju så många olika: p-ring, p-plåster, p-stav, hormonspiral (som de numera nog ger åt unga tjejer också) och minipiller. Fundera då också på tex hur stor risken är att du ska glömma att ta dagens piller och borde du därför välja något av de som inte glöms så lätt, som p-plåster? Se, det är ju ändå lite så att är man "stor nog" att ha sex, så är man stor nog att ta ansvar för det också.
Så tanken är god, att skydda dig själv "för säkerhets skull". Men då är nog kondom ändå bättre, eftersom inget annat skyddar mot könssjukdomar. En könssjukdom kan ju i värsta fall ge på sätt och vis mycket värre problem än ofrivillig graviditet, tex att man inte kan bli med barn sedan den vackra dan då man vill bli gravid. Plus att det helt enkelt lönar sig att ta det långsamt på vägen fram mot sex. Njuta av varenda "trappsteg" för det (se bla våra infosidor om det), ta tid på sig att lära känna både den egna och partnerns kropp, hinna bli säker på de egna känslorna och på relationen osv. Att hoppa direkt pang på samlag är ungefär som att bli bjuden på en trerättersmiddag men skippa resten och direkt kasta sig över efterrätten och kaffe&cognac. Man är fortfarande hungrig, men illamående av sötman och yr av alkoholen.
Överlag kan det vara lite knepigt att argumentera och motivera en sådan här sak för mamma, eftersom mammor nu ändå har en tendens att se det värsta tänkbara i allt. Kanske hon tror att DU tror att det är fritt fram att ha sex till höger och vänster då? Så ta först reda på så mycket du kan om de olika preventivmetoderna, så att du har "kött på benen" och vet vad du talar om innan du tar upp det här med mamma.
Fast egentligen måste mamma faktiskt inte veta om att man äter tex p-piller. Du får nog dem utskrivna av en läkare och de har tystnadsplikt (så länge de inte direkt märker att du tex har en 28-årig pojkvän som slår dig eller liknande). Men då tar du också hela ansvaret själv, allt från att betala för både preventivmedel och hvc-besök till att köpa akut-p-piller när du råkat glömma att ta ett p-piller. Eller nåja, har du en stadig pojvkän så är det ju bådas ansvar tillsammans, så egentligen borde ju han då betala hälften!
Ursäkta om vi lät lite negativa och förmanande, men vi har märkt att det är såååå många unga tjejer som så väldigt lättvindigt börjar använda hormonella preventivmedel och sedan är så ledsna pga tex jobbiga biverkningar (som de inte ens hade vetat om att man kan få, för att de inte tagit reda på om sina sorter). Därför önskar vi att inte så många skulle börja med sådant "i onödan" :/
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna