bara kondom?
21.02.2015
Försökte hitta en liknande fråga så att jag kunde få svar på så sätt, men hittade ej, förlåt i alla fall om denna fråga redan frågats många gånger förut.
Jag är inte i ett förhålland (är nog på 'g' med någon om det nu ska nämnas) och är oskuld, men jag har funderat väldigt mycket på preventiv medel -för framtiden-. Går det att endast använda kondom? Mina vänner (som inte är oskuld) säger att risken för att kondomen spricker är för stor och att p-piller är det säkraste valet. Men jag känner migsjälv nog att veta att jag aldrig kommer kunna prata öppet om sex med min mamma och på så sätt be om att få fara till gynekolog+ skaffa p-piller i framtiden, och jag menar jag kan köpa kondomer obemärkt! så det vore det enklaste valet! Dessutom har jag stor fobi för att svälja piller/tabletter hela, så skulle måsta krossa dem varje gång jag måste ta, och är otroligt slarvig så skulle garanterat glömma att ta dem dessutom... ugh. Kan jag inte bara anbända kondom och se till att ha tillräckligt mycket glidmedel/vara kåt nog så att kondomen inte utsätts för för mycket friktion och då inte spricker? x

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.02.2015
Hej x!
Smart tjej som funderar på skyddet långt på förhand! Då behöver du ju inte heller ta funderingarna OCH pirret med det nyinledda sexlivet på en och samma gång heller. Det sägs att mycket av den störande nervositeten som många upplever i början av sexlivet beror just på att de inte känner sig säkra på skyddet. Redan en sådan liten nervositet kan göra att man omedvetet spänner sig och inte blir lika upphetsad och då kan sex i värsta fall göra ont.
Kondom är på det hela taget väldigt säker om man använder den på rätt sätt. Vi har lite kondomfakta här på Decibel, så kolla dem sedan. Men säkerheten för olika preventivmedel överhuvudtaget brukar man ange med ett så kallat Pearl-index. Kondomen har kanske inte de allra bästa siffrorna, den har ett pearl-index på 2-15. Det betyder att om 100 kvinnor använder kondom som preventivmetod och har sex en massa gånger under ett helt år, så blir mellan 2 och 15 av dem ändå gravida. 2 om alla kvinnorna använder dem korrekt enligt instruktionerna, 15 enligt hur kvinnor använder dem i verkligheten (alltså typ även råkar rispa hål på dem med naglarna och liknande). I länken ovan kan du jämföra de olika preventivmetoderna, men tex vanliga p-piller (kombinerade hormonpiller) har PI 0,5-1,5. Det betyder att även om man kanske slarvat en månad med pillren, så blir ändå bara 1,5 av 100 kvinnor gravida under ett år.
Idag finns det betyyydligt fler metoder än bara kondom och p-piller, även om det ännu är de här två som det pratas mest om - kanske är det därför som flest använder dem, fastän båda två har sina brister? Till de säkraste preventivmetoderna hör bland andra hormonspiralen - och numera finns det en mindre hormonspiral som är utarbetad enkom för unga tjejer (annars brukar man bara ge hormonspiral åt kvinnor som fött barn). Det är alltså en liten T-formad plastpinne som innehåller hormoner och som man för in i livmodern och som sitter där i 3 eller 5 år beroende på sort. Den går alltså inte att glömma och de flesta får den trevliga biverkningen av dem att de har lite eller ingen mens alls. Det finns fler metoder som du kanske inte skulle ha så lätt att glömma och som du inte behöver svälja (både p-piller och mini-piller är annars bara en typ 3-4 millimeter stora, så de brukar inte vara så svåra att svälja). Allra säkrast är att kombinera både tex ett hormonellt preventivmedel som p-piller med kondom. Då har du garanterat 100% skydd, plus att kondom (och femidom) är det enda som skyddar mot könssjukdomarna, som tyvärr sprids allt mer idag. Eller en temepraturbaserad p-dator och kondom, så att du undviker sex dagarna kring ägglossningen och annars använder kondom. Det finns flera "knep".
Mitt förslag är därför att du så småningom när det börjar vara aktuellt bokar tid hos preventivrådgivningen/familjeplaneringen i din kommun/stad (kolla här vart du ska vända dig i din kommun) för att diskutera det här mera med en hälsovårdare eller barnmorska. Oftast är det faktiskt inte en gynekolog som man träffar, fastän det heter så i folkmun (gynekologerna sköter nästan bara de knepigaste fallen och finns oftast bara på de större sjukhusen). Man behöver inte börja med ett preventivmedel bara för att man checkar upp sina möjligheter och skaffar fakta. Visst har vi infosidor om de flesta preventivmedel här på Decibel, så kolla dem först - men akta för att googla allt för mycket, för på nätet skriver mest de som är missnöjda tex med ett preventivmedel, inte de som är nöjda. Din mamma behöver inte veta om ifall du exempelvis går till preventivrådgivingen - du är ju "byxmyndig" och all personal har tystnadsplikt. Blir det knepigt med att gå under lektionstid eller något kan du kanske få en tid efter skolan sedan när det är dags? Alla preventivmedlen kostar ju också något, men man måste själv avgöra om man betalar en större engångssumma, tex för en hormonspiral eller tre månaders piller, eller fler gånger mindre summor, som kondomer. Oavsett så är det väl investerade pengar, om inte annat så för att slippa oron för oönskade graviditeter - läs lite frågor här på Decibel så förstår du hur värdefull den tryggheten kan vara för tjejer.
Hoppas du hittar det/de preventivmedel eller -metoder som passar dig sedan!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott