Behöver snabbt svar! Akut p-piller?
01.02.2017
Hej! Jag och min kille hade sex idag (onsdag) och kondomen sprack. Hjälper det att jag tar ett akut p-piller? Tacksam för svar så snabbt som möjligt. Hjälp mig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2017
Hej,
Ajdå, knepig situation. Saken är ju den, att det akut p-pillret gör är att hindra att ägglossning sker, men om du VET att din ägglossning redan har skett så kan inte pillret göra någonting för att förhindra en redan inträffad ägglossning, eller befruktning. I bipacksedeln för NorLevo står det dock att tabletten kan tas när som helst under menscykeln så jag tycker att du skall ta en tablett och så hoppas vi på att din ägglossning inte skedde då du trodde att den gjorde det. (för alla kvinnor stämmer det ju inte att ägglossningen sker exakt på dag 14, för vissa kan den ske senare trots att man i övrigt är helt regelbunden. Så det är kanske det vi får hoppas på i ditt fall.) NorLevo kan alltså inte abortera en befruktning som redan har skett, och det finns ingen annan hemma-metod heller som kan det.
Sen är det ju ändå inte alls säkert att man skulle bli gravid fast man har oskyddat sex exakt dagarna runt ägglossning, det är massor massor av saker som skall gå rätt för att en befruktning skall lyckas.
Om du tar NorLevo så måste du ju vara medveten om att din mens kan bli sen, eller tidig av den, så det lönar sig att ändå testa sig ifall mensen inte kommer då den borde göra det, bara för att vara säker.
Jag förstår att detta inte var det svar du hade hoppats på, och sannolikhetskalkylen säger ju att det är större sannolikhet att du inte är gravid än att du är det - men ni hade sex dagen efter din (eventuella) ägglossning, så det är inte alldeles riskfritt. Det finns ändå inte så mycket annat du kan göra nu än att ta en NorLevo och hoppas på att din ägglossning inte ännu har inträffat. Sen håller vi tummarna och du skriver in pånytt om det är någonting du funderar på. Det är därför vi finns här.
Många kramar <3
Tessi