Biverkningar av p-piller
03.12.2013
Hejsan!
Jag började äta mina p-piller (zoely) för 6 dagar sedan. Läkaren som skrev ut dessa fråga inte alls några frågor till mig alls. Nu på dessa dagar har det kommit jätte mycket finnar på hakan och kinderna som jag aldrig har haft förut och jag mår jättedåligt utav att jag har fått finnarna. Hur länge måste jag äta dem innan jag har rätten att byta? Och räknas finnarna som rätt till byta redan eller måste man ge det en tid? Det sved lite i plånboken att betala 40€ för tre månader som man inte ens visste om det passade till mig..
Jag vill ha ett p-piller som ger mig mens, googlade runt lite och läste att detta ger mellanblödningar i upp till tre månader samt utebliven mens, känns lite förbannat
Ungdomsledaren Lina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.12.2013
Hej!
Gränsen för att låta kroppen anpassa sig till det nya p-pillret brukar ligga runt tre månader. Så du behöver nog fortsätta med p-pillret tills dess. Acnen brukar ge med sig efter en tid, men är som det skrivs i bipackssedeln en vanlig biverkning av hormonerna. Så försök klara av de tre första månaderna och se om din kropp anpassar sig till p-pillersorten. Efter de tre första månaderna har du ett nytt möte med den läkare som skrev ut receptet till dig, så gå då igenom sådana här saker med denne, och om du fortfarande har samma bekymmer lönar det sig kanske att byta märke. Men som sagt behöver kroppen tid förrän den anpassar sig till de nya hormonerna. Zoely hör också till ett av de vanligaste p-piller som skrivs ut nuförtiden och är gjort på naturliga hormoner.
Liselott har också precis varit på kurs och fått färsk uppdatering om alla preventivmedel, och fick där höra att man tillfälligt kan få fetare hy i samband med att man börjar ta p-pillret Zoely, men att det går över efter en tid, så vi håller tummarna för att det stabiliseras för dig!
Om du inte är nöjd efter tre månader så diskutera även andra preventivmedel med din läkare nästa gång ni träffas.
Ungdomsinformatörerna Lina och Liselott