Bli gravid och utöva kickboxning
15.03.2017
Hej! Jag och min sambo är som bäst mitt inne i barnaskapande. Jag hade äl för sju dagar sen, vilket betyder att ägget borde fästa ganska precis just nu om det blir en graviditet. Dock var jag på kickboxning ikväll, vilket jag alltid är på onsdagar och då tar jag alltid mot massa hårda sparkar på höften och sakta sparkar mot livmodern. I och för sig så har jag alltid en skyddande ''dyna'' uppefter min kropp som min kompis sparkar på när hon sparkar på mig, så det gör inte ont när hon sparkar. Dock ''skakar'' ju hela jag till när hon sparkar, och jag har hört någonstans att ägget är är väldigt känsligt när det ska fästa/just ha fäst. Kan dessa sparkar ha gjort så att ägget släppte från livmoderväggen/inte alls fäster? //Orolig och ledsen.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.03.2017
Hej,
Det är inte så lätt att svara på exakt hur känsligt ägget är, och om kickboxning påverkar hur ägget fäster. Men det man kan konstatera är att kvinnor i alla tider har lyckats bli gravida trots att man historiskt sett har levt väldigt mycket tyngre liv än man gör idag. Kroppen har genom tiderna klarat av helt otroligt stora påfrestningar, mycket större påfrestningar än vad våra kroppar utsätts för idag - då vi trots allt lever väldigt skyddat fysiskt sett.
Så jag tycker inte att du skall oroa dig. Att man blir gravid innebär att tusentals olika små faktorer sammanfaller, så det är inte nödvändigtvis så lätt, och går inte nödvändigtvis så snabbt som man kunde tro. Försök att njuta av livet även medan ni försöker, och då är det nog långt viktigare att du fortsätter göra alla de saker som du tycker om och njuter av, än att du skulle lägga av med olika hobbyn bara för att potentiellt kunde vara farliga för ägget. Sen då du faktiskt är fravid och fostret växer i dig så är det större anledning att lämna bort fritidsintressen som kan vara riskabla. Men i detta skede är det nog ok att fortsätta som normalt.
Kram
Tessi