Borde jag oroa mig?
14.02.2016
Hej!
Jag undrar om jag borde oroa mig för att vara gravid?
Jag är ofta kissnödig, hungrig typ jämt men kan bara äta lite grann sen mår jag illa, mår illa lite då och då, har ganska ofta ont i ryggen och blir väldigt trött i ryggen utav att stå (lite udda då jag rider och bygger starka ryggmuskler bla.)
Jag är jättetrött jämt och det känns som att jag har en uppblåst mage (kan även vara min magkatarr som spökar där).. Hade svullna fötter ett tag men det har gått över.. Jag har gått på p-piller under hela tiden jag och mitt ex haft sex, vilket senast var för några ca 2-3 månader sedan, men varit lite glömsk och slarvig med att ta dom vid samma tid varje dag.. Har inte tänkt på det innan men nu när jag googlat runt lite slog det mig.. Har även haft mindre mensvärk fastän jag inte haft mens än, utan den ska komma om ungefär en vecka..
Jag har sån ångest för detta ifall jag är gravid, för jag är så sjukt rädd för förlossningar.. Men borde jag oroa mig eller kan det vara annat såsom min magkatarr och brist på rörelse och att jag kan vara dålig på att äta ordentligt?
Mvh Hoppryttaren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.02.2016
Hej.
Jag tycker att du först och främst skall vänta och se om du får din mens eller int. Innan mensen är försenad är det egentligen onödigt att försöka känna efter några symtom. Ja, det kan hända att man kan känna av symtom redan innan mensen är sen - men det är mycket mer sannolikt att symtomen isåfall beror på någonting helt annat. T.ex. att man har ätit fel, ätit för lite, sovit för lite, sovit för mycket, sovit obekvämt, har magkatarr, har ätit för mycket salt o.s.v. o.s.v. o.s.v.
Det är naturligtvis viktigt att man tar sina p-piller regelbundet och enligt anvisningarna - annars finns det risk för att man kan bli gravid. Men om man har tagit dem varje dag och det bara har varierat vilken tid man har tagit dem så är det nog ingen fara.
Vänta nu på mensen i lugn och ro, och skulle den vara sen så testar du dig. Först då lönar det sig att bli nervös. Kom ihåg att andas :)
Kram
Tessi