Borde jag vara orolig?
01.12.2014
Hej!
Är orolig för att jag skulle vara gravid - är inne på min femte vecka utan mens nu? Min mens brukar vara oregelbunden men oftare komma för tidigt än för sent. Jag och min pojkvän har haft regelbundet sex sedan min förra mens, vi har alltid använt kondom men jag äter inte p-piller. Vi har nästan varje gång kollat att kondomen inte spruckit - och jag tycker att man borde ha märkt det eller? Dessutom säger han att han inte brukar komma inuti mig. Det känns som om jag skulle kunna få mens (dålig hy för tillfället, ömma bröst, lindriga menssmärtor i magen, osv..) men inget blod? Vad ska jag göra, hur stor är risken att jag skulle vara gravid?! Skulle inte våga säga åt mamma...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.12.2014
Hej.
Om ni har använt kondom under hela samlaget alla gånger och ni inte har märkt att kondomen skulle ha spruckit någon gång så tror jag inte att du behöver oroa dig. Komdomen är ett säkert preventivmedel - men det kräver ju att man använder den.
Om din mens också tidigare har varit oregelbunden så beror det antagligen på någonting annat att den nu är sen, och som du vet så kan också det att du oroar dig göra att mensen blir sen. Ömma bröst och ont i magen brukar ju vara ett tecken på att det är på gång, så jag rekommenderar att du bara tar det lugnt och väntar. Om mensen inte skulle synas till på t.ex. en vecka ännu och du fortsätter att ha ömma bröst och ont i magen så kan du ju göra ett graviditetstest (man får köpa dem på apoteket och i större butiker, eller gratis vis din skolhälsovårdare/hvc).
Jag tror alltså att risken är väldigt liten att du är gravid. Men kanske det börjar vara dags att överväga att börja äta p-piller om det känns som att du inte litar helt på kondomer? Kontakta isåfall preventivrådgivningen i din kommun och boka tid till en barnmorska.
Sköt om dig!
Tessi