börja med p piller igen
26.06.2018
Hejsan! Jag åt p piller i slutet av 2017 och början av 2018, jag åt bara i tre månader och sedan gjorde jag och min pojkvän slut så jag orkade inte ta dem mer efter tre kartor. Nu skulle jag vilja börja med dem igen eftersom jag har sån mensvärk. Min fråga är då, kan jag gå till apoteket och bara hämta ut dem eller måste jag gå via en rådgivning/hälsocentral? :)
anonymous

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2018
Hej!
Det beror helt på om du har recept på dina p-piller eller inte. Om du inte har ett recept måste du börja med att gå till preventivrådgivningen. Risken med att börja och sluta med p-piller med korta tidsintervaller är att det ökar risken för blodpropp. Då man börjar med sina p-piller så ökar risken för blodproppar, medan de sedan sjuker när man ätit dem ett tag. Så om man äter dem endast i några månader, sedan slutar, och börjar igen så går man omkring konstant med en förhöjd risk för blodproppar.
Om du upplever att din mensvärk är jobbig så tycker jag att det är ett bra alternativ att börja igen med p-piller. Men undvik att ta längre pauser.
Sköt om dig!
Kram, Tessi