Börjat med p-piller mellan mens
24.01.2016
Hej!
Har gått och blivit lite orolig... För nån månad sen bestämde jag att jag ska börja med p-piller och fick dom utskrivna osv. Läkaren sa att jag skulle börja ta dom första dagen av mensen och jag fick nån slags blödning men var inte säker på om det var mens så ajag hoppade över att ta dem. Fast jag tror nog det var mens för det varade i en vecka men jag hade ingen mensvärk som jag alltid brukar och hade inga andra symptom på mens heller? Dessutom var det väldigt lite. Nåja, i förrgår såg jag då jag var på wc att det hade kommit blod (två veckor efter förra "mensen") men har haft ojämn menscykel så tyckte inte det var så konstigt. Så, jag började med p-piller men sedan dess har jag inte blött något alls och har iingen mensvärk eller annan symtom på mens... Jag har iallafall fortsattit nu fast jag antar att jag inte har mens.. Så vad ska jag göra? När kan jag börja ha sex utan kondom? P-pillret heter gestinyl. Tack för svar! :) Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.01.2016
Hej.
Jag tycker att du skall fortsätta äta p-pillren nu precis som du skulle ha gjort om det hade varit en "riktig mens".  Det finns ju kvinnor som börjar äta p-piller utan att veta var i sin menstruationscykel de befinner sig. T.ex. efter att man har fött barn men innan mensen har börjat pånytt. Så det gör nog ingenting fast du började "mitt i", även om det kan rådda till det lite. Men nu äter du alltså piller varje dag i 21 dagar, och efter det har du paus i 7 dagar, och under den tiden borde din blödning komma.
Då du har ätit Gestinyl i 7 dagar kan du börja ha sex utan kondom.
Lycka till :)
Kram
Tessi