Bruna flytningar’’
29.08.2021
Har ätit ppiller i nästan 1 år. Hade mens för ca 1 vecka sedan, men har väldigt mycket flytningar, och dom är nu väldigt bruna. Min mens sedan jag började på ppiller är 1-2 dagar men har nu efter mensen som sagt haft mycket bruna flytningar. Är detta farligt? Kan jag vara gravid? (Har missat något ppiller här å där)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2021
Hej,
Bruna flytningar är i sig inte alls farliga, och inte ett tecken på att någonting är fel. Du skriver att din mens normalt varar bara 1-2 dagar så du blöder ju inte speciellt mycket. Du skriver att du har ätit dina piller i ett år, men även om det "alltid förr" har fungerat på ett visst sätt så innebär det inte att det alltid kommer att vara så. Din kropp lever och förändras och påverkas hela tiden av allting du gör, så även småsaker som man kanske inte själv tänker på kan leda till att mensen påverkas.
Om du har "missat ett piller här och där" så kan dina blodiga flytningar mycket väl bero på det. P-pillren fungerar så att man tillför hormoner i regelbunden takt - och under pausen (eller sockerpillren) så slutar man tillföra det och då börjar man blöda. Så om du "lite nu och då" har missat ett piller så innebär det att din hormonnivå inte har varit jämn, och då kan det dels leda till mellanblödningar och dels så är du INTE skyddad med tanke på graviditet.
Jag tror inte att dina flytningar beror på att du skulle vara gravid (eftersom graviditet oftast innebär att man inte blöder alls.) Men beroende på hur mycket du har missat med dem så tycker jag absolut att du skall testa dig, och försöka vara mer noggrann i fortsättningen. Att man missar ett piller i kartan behöver inte innebära ett problem - men allt beror ju på när i kartan man missar. Och lämnar det bort fler piller än så så är det nog en god idé att använda kondom för att vara säker.
Nåja. Det jag tycker att du skall göra nu är först och främst att testa dig för graviditet. Antagligen är testet negativt men det är ändå bäst att kolla (och det beror inte på flytningarna utan på att du glömt piller). Men om allt är som det ska med den saken så är det bara att fortsätta med pillren. Ät dem som de ska ätas. Förhoppningsvis är dina bruna flytningar bara en engångsföreteelse, som inte kommer att upprepas efter denna cykel. Tyvärr kan jag inte svara på hur länge de kommer att fortgå. I bästa fall har de redan slutat och i värsta fall håller de på tills du tar nästa paus. Det är omöjligt att säga eftersom alla kroppar är olika. Men jag tror som sagt att de beror på att hormonnivån är lite i obalans, så bara du tar pillren rätt så händer det förhoppningsvis inte på nytt. Men OM det skulle bli ett problem även längre fram, att du har blodiga flytningar under hela månaden trots att du äter dina piller som du borde så rekommenderar jag att du kontaktar preventivrådgivningen och diskuterar saken med dem.
Bra att du frågade. Ta hand om dig.
Kram,
Tessi