bruna slemmiga flytningar
18.05.2014
jag började med p-piller den 18.4. läkaren som skrev ut dem åt mig sade att jag ska äta tre kartor ihop pga väldiga menssmärtor.
samma dag som jag tog det sista pillret på första kartan har jag haft bruna flytningar som är väldigt slemmiga hela tiden, varje dag. det vill säga att jag har haft det i en och en halv vecka och det ser inte ut att sluta.
vad ska jag göra? det känns äckligt. det står inte heller om några mellanblödningar i bipackssedeln.
sen en annan fråga. om jag nu då ska äta 3 kartor ihop, hur ska jag då veta om jag skulle råka bli gravid?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
26.05.2014
Hej!
Har de slutat nu? Se, det ÄR en vanlig biverkning av p-piller att få mellanblödningar och droppblödningar och bruna flytningar (vilket egentligen är droppblödningar där blodet kommit i kontakt med syre och koagulerat lite). Kanske de bara använt något annat ord för det i bipacksedeln? Biverkningarna är vanliga i början när man börjat med ett hormonellt preventivmedel eftersom det är en stor hormonell omställning för kroppen och den går inte över på en natt. Men biverkningarna brukar nog gå över på en eller ett par månader. Har de inte gått över inom tre månader, så kanske man måste byta p-pillersort eller preventivmetod, för då betyder biverkningarnas styrka och envishet kanske att just den sorten inte passar ens egen kropp. P-piller i sig påverkar ju inte enbart mensvärken utan hela kroppen. Vi är alla olika och reagerar lite olika på sådan här påverkan.
Tillsvidare är det tyvärr nog bara att bita ihop och sköta kroppen - och underlivet - på ett hälsosamt sätt. Att gå omkring med trosskydd hela tiden är inte bra, eftersom huden i underlivet inte kan andas så bra då. Då kan det börja lukta och kroppen försöker ofta kompensera med ännu mera flytningar. Infektioner och andra besvär uppstår lättare ifall underlivet har det varmt och kvavt hela tiden. Att tvätta för ofta är inte heller bra, så att tex försöka få bort lukten genom att tvätta med tvål brukar bara göra det värre. Då tvättar man samtidigt bort underlivets naturliga skydd och då måste kroppen snabbt försöka kompensera med ännu mera flytningar, lukt som ska signalera att nu är något på tok i underlivet och i värsta fall röda och irriterade slemhinnor. Högst en gång om dagen och bara med vatten ska man tvätta. Passa på att luftbada så ofta du kan också, tex genom att sova utan något på underkroppen och med en handduk under (både flytningar och mens rinner ofta mindre när man ligger ner länge).
Håll ut - och blir det inte bättre bokar du en ny tid till läkaren för att få ett annat p-piller/en annan preventivmetod.
Hälsar ungdomsinformatörerna Sanna och Liselott